Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

miercuri, 27 aprilie 2022

Toata Lumea Minte

Acesta este numele unui best-seller american, cu subtitlul: ce ne spune internetul despre ceea ce suntem cu adevarat. Este o colectie de date obtinute in urma analizarii si prelucrarii cautarilor pe motoarele de cautare ale internetului. Multe dintre acestea sunt mai curand contra-intuitive.



☆ ☆ ☆


Citesc o carte numita Everybody Lies. Ce ne invata internetul despre ceea ce suntem cu adevarat, scrisa de Seth Stephens-Davidowitz. Este o carte scrisa pe baza acumularilor de informatie rezultata in urma cautarilor pe Google. Ce mai cauta lumea pe internet si ce spune asta despre noi? Este la fel de interesant daca exista diferente intre ceea ce cauta pe internet diverse popoare, cu alte cuvinte, avem un raspuns la intrebarea eterna, in ce consta diferenta intre noi si ceilalti, de alte nationalitati si ce anume ne face unici.

In trecut ceea ce se numeste Big Data, sau marile baze de date, era detinut, nu de domnii cu probleme de integrare sociala care lucreaza la Google ci de cate o bunicuta sau poate un dr. Cristian Andrei, care in urma experientei lor de viata, ti-ar fi explicat, asa cum doar ei ar fi putut sa o faca, cine ar fi o partenera buna pentru tine si ce calitati ar trebui sa detina o astfel de persoana. Tot la fel, acea bunicuta ar fi fost autoritatea suprema si demna de incredere pe care o puteai intreba orice, si ar fi avut un raspuns ce nu mai necesita punerea la indoiala. 

Bunicuta era deci Big Data. Dar daca cunoasterea ei se baza doar pe observatii empirice, intuitie si pe patternurile pe care le observase ea odata cu trecerea timpului, Big Data in schimb cauta sa excluda intuitia supusa subiectivitatii si sa-si bazeze concluziile pe date conctete. Astfel, devine posibil ca prin analizarea istoricului de cautare al celor diagnosticati cu cancer pancreatic sa descoperi ca primele simptome ale acestuia sunt durerile de spate si ingalbenirea pielii.

Am sa public cateva lucruri interesante pe care le-am gasit in aceasta carte.

Cateodata un set de date reveleaza un  comportament, o dorinta, o preocupare la care nu m-as fi gandit niciodata. Exista numeroase preocupari sexuale ce intra in aceasta categorie. De ex. stiati ca in India, cautarea [pe Google] numarul 1 care incepe cu "sotul meu vrea..." este "sotul meu vrea sa-l alaptez"? Aceasta tendinta este mult mai intalnita in India decat in orice alta tara. In plus, cautarile de pornografie care prezinta femei ce alapteaza barbatii sunt de 4 ori mai numeroase in India si Bangladesh decat in orice alta tara din lume. Nu as fi crezut niciodata asta inainte sa vad aceeste date. In timp ce faptul ca barbatii sunt obsedati de dimensiunile organului sexual nu este surprinzator, cea mai insemnata insecuritate corporala a femeilor, cum este aceasta exprimata pe Google, este surprinzatoare cu adevarat. Pe baza acestor noi informatii, echivalentul feminin al ingrijorarilor privind dimensiunea penisului - pauza pentru suspans - este ingrijorarea privind mirosul vaginului. Femeile fac la fel de multe cautari pe Google care exprima preocupare in legatura cu organul genital ca si barbatii. (...) Cateodata, noile informatii reveleaza diferente culturale la fel de surprinzatoare. Un exemplu este modul diferit in care barbatii de pretutindeni raspund provocarii de a avea o sotie ce urmeaza sa nasca. In Mexic, cele mai frecvente cautari legate de "sotia mea gravida" includ "cuvinte de iubire pentru sotia mea gravida". In schimb, in SUA, cautarile includ "sotia mea este gravida, acum ce fac?". Sursa: Toata Lumea Minte, S.Stephens-Davidowitz
 

Dupa cum vedeti, este o carte interesanta. Pe mine unul m-au fascinat intotdeauna informatiile sau literatura care, pe baze stiintifice, reusesc sa contrazica ceea ce credeam noi, la nivelul simtului comun, sau ceea ce ne spune intuitia. Fiindca de multe ori informatiile obtinute pe baza cercetarilor stiintifice chiar confirma credintele noastre, dar exista numeroase situatii in care intuitiile si miturile noastre urbane ori cele raspandite de asa-zisii cunoscatori ai sufletului uman, se dovedesc a fi mai curand eronate. De altfel, Psihopedia a publicat mai multe articole de tip myth buster. 


Recomand aceasta carte tocmai fiindca este una dintre acele lecturi care, pe baze stiintifice incontestabile, vin sa desfiinteze miturile urbane. Un astfel de mit pe care aceasta carte tine sa-l desfiinteze este acela legat de faptul ca doar copiii saraci ajung sa exceleze in NBA, fiind, nu-i asa, motivati de faptul ca o cariera in baschetul profesionist i-ar putea salva de o viata plina de privatiuni. Dar este usor de demonstrat ca situatiile in care un jucator de succes in NBA care are un background modest (parinte unic, cartier sarac, lipsa educatiei, etc), sunt mai curand raritati in NBA. 



[Videoclipul de mai sus explica in detaliu de ce unii prefera sa spuna interventie militara speciala in loc de razboi. Limbajul dublu sau ceea ce numim eufemism este colacul de salvare de care ne agatam atunci cand nu suntem singuri cu noi insine si ne permitem sa cautam pe internet exact ceea ce ne preocupa, fara a fi nevoie sa ne prezentam preocuparile intr-un mod pe care Google l-ar putea tolera.]

Noua Psihanaliza

Un capitol al cartii se ocupa de conceptele cheie ale psihanalizei freudiene si felul in care ele pot fi confirmate sau infirmate de datele obtinute in urma analizarii informatiilor furnizate de motoarele de cautare. Dintre aceste concepte doua par a fi infirmate destul de usor: teoria privind reprezentarile sexuale ale viselor (visele despre castraveti si banane, de exemplu) si cea privind modul in care inconstientul se reveleaza prin intermediul actelor ratate. Nu acelasi lucru se intampla in ce priveste teoriile freudine privitoare la incest, respectiv complexul Oedip si Electra. Ei bine, datele furnizate de cautarile pe situl PornHub par a demonstra faptul ca sunt suficient de populare preocuparile noastre de acest fel. 

Dupa cum observati, acest tip de cercetari pe motoarele de cautare ale internetului prezinta avantajul ca, la adapostul anonimitatii, oamenii isi permit sa se dezlantuie si sa renunte la controlul impulsurilor si la grija pentru imaginea publica. Pare un domeniu de cercetare care ne va rezerva numeroase surprize si pe viitor, tocmai fiindca acesta permite verificarea miturilor urbane, a celor promovate de o pseudo-stiinta cum ar fi Psihanaliza, in conditiile in care suntem convinsi ca beneficiem de intimitate, dar, dupa cum se intelege din lucrarea lui Seth Stephens-Davidowitz  aceasta intimitate este mai curand o iluzie. 








(1) Imaginea Person with Black Mask Holding Burning Newspaper, de Connor Danylenko, via Pexels

(2) Stephens-Davidowitz, S., (2018), Everybody Lies: what the internet can tell us about what who we really are, Harper Collins Publishing, USA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu