Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

miercuri, 10 iunie 2015

Calea Usoara

Orice are un pret... Ei bine, $cat vrei pentru prietena ta? Imaginati-va ca cineva v-ar adresa aceasta intrebare, ca in acest experiment social! In fond e o societate de consum, nu-i asa? 




Stiti cum sunt relatiile. Nu-s chiar ca in reclame, desi pornim de la premisa ca ar trebui sa fie. Relatiile vin cu parti frumoase, cu bucuria de a impartasi, cu bucuria de a primi... Poate chiar si cu bucuria de a oferi, cine stie? Dar relatiile vin si cu responsabilitati, cu visuri, cu posibilitati limitate, care ne demoralizeaza uneori.

Stiti cum sunt si tinerii. Ahtiati dupa succes, daca s-ar putea, fara prea mari eforturi, si intr-un timp cat mai scurt. Probabil ca toti suntem niste ratati daca nu am devenit milionari pana la varsta de 27 de ani. Sau cel putin asa credeam cand eram la liceu. Tinerii vor gasi intotdeauna magia potrivita pentru a-si indeplini visurile...

Iar cand magia ne iese in cale, reactia este aproape garantata!




E vorba despre un barbat care abordeaza un cuplu tanar si ii solicita tipului o ora, care include servicii sexuale, cu prietena lui, pentru... 11 000 de dolari (=43 608 RON =436 080 000 ROL =o casa sau o garsoniera, in anumite locatii din Romania). 

Ok, si eu am sentimentul ca este regizat acest videoclip. Gasesc ca atitudinea fetei de a ceda atat de usor unui strain, fie si pentru o suma de $11 000 este putin cam "prea open-minded", ca sa fie si adevarata. Sau poate ca inca nu stiu destul despre oameni? Dar nu despre acest "caz" e vorba aici.  

Videoclipul ar putea fi o reprezentare simbolica a ceva care ni se intampla zilnic. Aproape fiecare situatie vine cu un set de optiuni. In majoritatea cazurilor, ies in evidenta doua optiuni clare, cu o pronuntata incarcatura arhetipala: calea usoara, eficienta pe termen scurt, dar compromitatoare si calea dificila, putin incurajatoare pe termen scurt, dar onorabila si cu rezultate de invidiat, pe termen lung. (2)  

Alegerea nu este aproape niciodata usoara, dar educatia si cei 7 ani de acasa, ne fac sa simtim, la un moment dat ce anume ni s-ar potrivi mai mult, nu neaparat si ce ar fi mai bine.

Calea Usoara


Avantaje


Dezavantaje


  • rezultatele apar repede 
  • rezolva anumite preocupari practice si nevoi imediate
  • faciliteaza anumite oportunitati
  • deschide anumite usi
  • poate consolida, pe termen scurt, relatiile
  • este atractiva prin lipsa eforturilor si efectul imediat
  • atrage atentia, este spectaculoasa
  • poate obtine adeziunea, pe termen scurt
  • poate starni invidia, pe termen scurt
  • este iluzorie si efemera
  • pierderea increderii in sine si in ceilalti
  • pierderea increderii celorlalti in noi, din cauza compromiterii valorilor umane
  • pierdem oportunitatea de dezvoltare personala
  • pierdem oportunitatea de dezvoltare a abilitatilor, a resurselor psihice
  • apare risipa de resurse, materiale si psihice
  • bucuriile si satisfactile sunt superficiale, trec repede
  • apare limitarea, stagnarea, dificultatea de a creste
  • neintelegerea mecanismelor reale ale succesului


Calea Grea


Avantaje


Dezavantaje


  • avantajele apar in timp
  • dezvoltare personala si profesionala
  • se dezvolta un management judicios al resurselor, cu evitarea pierderilor si a risipei
  • se dezvolta o intelgere profunda a vietii
  • apar bucuriile mai profunde, care solicita mai putina cheltuiala, dar mai multa participare sufleteasca
  • asigura dezvoltarea rezistentei la frustrare, la respingere, la esec - a unor mecanisme de coping eficiente, a capacitatii de efort voluntar
  • se produce o selectie automata a prietenilor si cunostintelor, pe criterii de valoare umana
  • starneste admiratie, pretuire
  • eforturile pot descuraja
  • poate aparea rutinarea si demotivarea
  • rezultatele apar greu
  • frustrarile pot deveni coplesitoare
  • relatiile pot avea de suferit din cauza privatiunilor
  • poate aparea depresia, demotivarea, furia

Sunt doua forme distincte de eroism care prind contur ca urmare a predilectiei pentru una dintre cele doua cai. Eroismul ieftin, de-o zi sau doua, care apare prin compromis si datorita acestuia. Este un eroism lipsit de valoare, dar capabil sa atraga atentia pentru scurte perioade de timp. Eroii de acest fel isi iau cele 5 minute de faima / glorie, dupa care dispar la fel de misterios, fiindca nu mai au altceva de oferit. Sunt superficiali si obscuri, se bazeaza pe tupeu si se pricep la spectacol. Lipsa de seriozitate insa, nu face decat sa naruiasca tot ce intreprind.  

Eroii caii grele sunt experimentati, incercati si au rezerve mari de energie psihica. Au o filosofie profunda, valori nobile si o excelenta capacitate de efort. Ei inspira incredere si nu o vor insela. Evolutia lor este lenta, dar sigura, valoarea acumulandu-se in timp, precum se acumuleaza valoarea unei pietre pretioase, in urma slefuirii minutioase si cu migala. 

Poate ca in fiecare dintre noi se afla putin din fiecare tip de erou. Ma indoiesc ca ei apar, "in stare pura". Cel mai adesea, avem de-a face cu o lupta interioara intre aceste atitudini, experimentam una, ajungem la anumite rezultate, iar apoi experimentam cealalta postura. Viata este, mai mereu, o impletitura de acest fel.










(1) Imaginea Jewelry, de Aleksey Gnilenkov, via Flikr, sub licenta CC BY 2.0

(2) Rasmussen, P.; (2011); The quest to feel good; Taylor & Francis Group, N.Y.
 
Show comments
Hide comments

4 comentarii:

  1. https://m.youtube.com/watch?v=JjI7VeIA7ZI
    In caz ca nu functioneaza: Frank Sinatra - The impossible dream. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce ma uimeste este ca tipa nu reactioneaza la faptul ca este "de vanzare". Cumva este proprietatea lui? Nu cu ea trebuia sa trateze respectivul cu oferta? Se comporta ca o vaca expusa la targ..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, uite, acesta ar putea fi unul dintre indiciile asupra faptului ca videoclipul este intr-adevar, unul regizat. Mi se pare ca femeile din secolul acesta sunt ceva mai dotate cu personalitate decat erau in urma cu vreo 2 milenii. Perfect de acord cu observatia ta de bun simt!

      Totusi, situatii similare se pot regasi in vietile noastre sau cel putin la nivelul fricilor si obsesiilor noastre, ale ambelor genuri. TIpul bogat, sofisticat si dotat in toate felurile poate sa apara oricand pentru a-ti ruina casnicia, iar fetitele viseaza inca de pe bancile scolii la un astfel de tip... Noul cavaler pe cal alb, pentru care iti vinzi si sufletul, daca trebuie, fiindca cavalerul este in sufletul tau de cand erai mica... Fricile, dorintele din jurul acestei situatii arhetipale vor exista intotdeauna, desi nu intotdeauna vom proceda ca si cei din videoclip. Unii dintre noi mai au si... principii!

      Asa cum spun si in articol, am putea lua videoclipul ca pe o metafora, si atunci ne-am regasi in acesta, in multe din ipostazele vietii.

      Ștergere