Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

duminică, 22 ianuarie 2023

Suntem Obiecte Sexuale

Prezinti putin tesut cutanat si primesti in schimb putina atentie. Nimeni nu doreste sa iti cunoasca povestea, ideile sau cat de frumoase iti sunt principiile de viata. Clientii si publicul apar doar daca le prezinti ceva concret... Oare este adevarat ca societatea doreste ca tu sa fii un obiect sexual? 



☆ ☆ ☆


Indiferent care a fost motivul pentru care stramosii nostri au ales sa isi acopere corpul cu haine, rezultatul este ca pana si acum, dupa atatea mii de ani, inca mai facem asta. Probabil ca exista utilitati fiziologice, psihologice si sociale in spatele acestei realitati si mi-am propus ca in acest articol sa le constientizam impreuna si, daca este cazul, sa intelegem importanta hainelor in procesul victimizarii, folosind cateva date obtinute prin cercetare stiintifica, din domeniul victimologiei. Am abordat acest topic de vesnica actualitate fiindca intalnesc mereu persoane care nu doresc sa accepte anumite realitati ale lumii in care traim, negandu-si responsabilitatea proprie in situatiile in care sunt victimizate.

Intr-un articol anterior numit Viol si Victime Minore, in care am comentat interventia actorul Mihai Bendeac fata de relatarile Anei Maria Mocanu, spuneam ca psihopatii exista si probabil ca ar fi mai util sa-i luam ca atare, sa nu mai incercam sa ii educam, mai ales ca sunt (mult prea) greu educabili si daca nu au ceva de castigat din asta, nu te vor ierta atunci cand le vei oferi ocazia sa te surprinda intr-o pozitie de vulnerabilitate. De asemenea, va recomandam ca in locul acestor eforturi de a-i educa pe psihopati, sa va intrebati ce ati putea face voi insiva pentru a evita victimizarea propriei persoane. 

As dori sa punem in evidenta cateva functii ale vestimentatiei care s-au conservat din cele mai vechi timpuri:

  • PROTECTIA ~ vestimentatia ne protejeaza in special de intemperii si temperaturi extreme si, de asemenea, ne poate proteja de agresiuni - vezi vestimentatia celor din trupele speciale.
  • ATRAGEREA UNUI PARTENER ~ Arata-mi cine / ce esti ca sa stiu daca sunt interesat! Atat barbatii cat si femeile se imbraca intr-un anumit fel pentru a trezi interesul sexual sau romantic al potentialilor parteneri.
  • IDENTITATE ~ Spune-mi cum te imbraci ca sa-ti spun cine esti! Prin vestimentatie ne afirmam apartenenta la anumite caste, institutii de invatamant sau organizatii. Poate fi o uniforma sau pot fi anumite elemente vestimentare (embleme, insigne, inscrisuri). Chiar si faptul ca esti fan al unei trupe rock poate fi exprimat astfel. 
  • INDIVIDUALITATE ~ Am suficienta personalitate pentru a purta un costum de pene! Atunci cand vestimentatia noastra este unica si originala, punem in evidenta propria noastra persoana si ceea ce ne face diferiti. Uneori vestimentatia exprima atat identitate cat si individualitate - sunt imbracat ca un hippy dar toate hainele sunt negre! Sah mat!
  • STATUT SI PRESTIGIU ~ Nu spun dar vreau sa zic! Faptul ca iti permiti sa porti o anumita vestimentatie transmite ceva despre pozitia ta sociala si resursele de care dispui. Nu intotdeauna acest mesaj este sincer si adesea hainele si accesoriile scumpe sunt folosite pentru a manipula si a induce in eroare cu privire la succesul de care ne bucuram.
  • CONFORMISMUL ~ Prinde-ma daca poti! Uneori nu ne dorim nici sa atragem atentia unui partener, nici sa observe lumea cat de importanti si realizati suntem sau carei organizatii ii apartinem si purtam haine pe care le-ar purta majoritatea tacuta a concetatenilor. Este un mod de a-ti economisi energia si de a trece neobservat fiindca lumina reflectoarelor iti raneste retina.

Majoritatea acestor functii sunt intr-o directa legatura cu nevoile umane din piramida lui Abraham Maslow. Indiferent care sunt motivele pentru care folositi o anumita vestimentatie si mesajul pe care intentionati sa il transmiteti, mai mult sau mai putin constient, principiile comunicarii sunt aceleasi ca si in cazul mesajelor verbale: uneori spui ceva iar receptorul mesajului intelege cu totul altceva. Acest lucru se intampla pentru ca emitatorul si receptorul mesajelor respective sunt diferiti (diferente de gen, varsta, educatie, cultura, etnie, apartenenta sociala, etc) si interpreteaza diferit stimulii pe care ii emit sau ii receptioneaza, dupa caz. 

Asa spre exemplu, s-a constat faptul ca femeile pot purta haine care le prezinta corpul fiindca isi doresc afectiune si respect din partea unui potential partener iar de partea cealalta, orice tip cu tulburare de personalitate anti-sociala (psihopatie), intelege ca respectiva femeie si-a dorit sa fie agresata sexual. Poate ca suna putin ridicol sau cinic, dar exista date stiintifice in acest sens si am vorbit despre asta in articolul numit Anotimpul Violentei Sexuale.  




Dezumanizare si Obiectizare


Avem cateva studii prezentate intr-o sinteza frumos realizata pe situl NCBI, din care reiese faptul ca anumite vestimentatii nu fac altceva decat sa ne impiedice sa vedem umanitatea persoanei din fata noastra transformand-o literalmente intr-un obiect. Iar acest lucru li se intampla nu doar psihopatilor si si barbatilor nomali din punct de vedere medical, si nu doar acestora ci si femeilor normale din punct de vedere medical. Probabil singura diferenta intre un barbat normal si un psihopat ramane aceea ca psihopatul pune in fapt ceea ce un barbat normal doar simte sau isi imagineaza. 

Iata cateva informatii interesante luate din aceasta sinteza si care se refera la imbracamintea sumara: 

  • ESTI UN OBIECT ~ Un numar de studii au examinat obiectizarea trupurilor acoperite sau neacoperite. S-a descoperit ca atunci cand purtam un costum de baie suntem considerati un trup care exista pentru placerea celorlalti.
  • DEZUMANIZARE ~ Cand ne indreptam atentia asupra aparentelor si nu asupra personalitatii avem tendinta sa atribuim mai putina umanitate femeilor. Atribuirea umanitatii este un element cheie in ce priveste perceptia sociala si ne permite sa diferentiem oamenii de obiecte.
  • CULTURA SEXY ~ Nu doar barbatii dezumanizeaza femeile sexualizate si reprezentarea acestora ci si femeile. Convingerea larg raspandita ca femeile sunt obiecte sexuale este impartasita atat de femei cat si de barbati.
  • PATOLOGIE ~ Femeile care aleg imbracaminte pentru ca asa se poarta si nu pentru ca se simt bine in aceasta au tendinta sa se auto-obiectizeze si prezinta tendinte patologice din spectrul depresiv, al disfunctiilor sexuale si al tulburarilor alimentare.
  • MASS-MEDIA ~ In afara de grupurile sociale, de prieteni si familie care invata fetitele sa se auto-obiectizeze, mass-media, revistele si televiziunea detin un rol important in acest proces, prezentand femeile ca pe niste obiecte sexuale care exista pentru entertainmentul celorlalti. 
  • RISCURI MAJORE ~ Acest  proces cultural de obiectizare a femeilor le expune pe acestea unor riscuri majore. In acest mod scade capacitatea noastra de a empatiza cu victimele violurilor, avem tendinta sa aruncam vina asupra acestora si le minimalizam suferinta.




Graficul de mai sus indica faptul ca aceasta obiectizare a femeilor are deja consecinte extrem de grave. El reprezinta evolutia ratei violurilor in SUA intre anii 1990 si 2021. Probabil ca participam cu totii la acest proces atunci cand acordam atentie programelor care prezinta trupuri - obiect in locul celor care prezinta personalitatea si abilitatile acestor persoane. De asemenea, poate ca in ultima vreme mai multe femei au curajul sa reclame un viol si are si asta un impact. Cu toate acestea, este bine sa intelegem ca efectul acesta de obiectizare al corpurilor exista si puteti alege sa il folositi sau nu. Iar fiecare dintre aceasta alegere va avea un impact asupra calitatii vietii dvs. Ramane sa apreciati singuri care este importanta acestui impact. 










(1) Imaginea Three Magazines, de EVG Kowalievska, via Pexels

(2) Statista, (acc. 22.1.2023), Reported forcible rape in USA, website: Statista.com

(3) NCBI, (ACC. 22.01.2023), From attire to assault, website: NCBI.nlm.nih.gov

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu