Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

miercuri, 16 august 2023

Amintiri din Viitor

Amintirile din copilarie pot fi la fel de bine amintiri din viitor. Ele reprezinta niste esantioane schematice de comportament, constituind motivatia comportamentelor prezente. Puse alaturi, ca un puzzle, amintirile formeaza harta lumii asa cum este ea vazuta de subiect. 



☆ ☆ ☆


Amintirile Timpurii sunt un mijloc de testare si evaluare a personalitatii folosit in Psihoterapia Adleriana. Acesta se bazeaza pe premisa ca memoria este un proces psihic selectiv si subiectiv, ca si antentia iar faptul ca retinem pentru perioade lungi de timp anumite intamplari in defavoarea altora, implica importanta deosebita pe care o acordam acestor experiente. Ele sunt importante fiindca ne transmit o lectie de viata si ne ofera o schema a realitatii pe care o folosim, ca pe o harta, in orientarea personalitatii in hatisul vietii. 

In articolul de azi mi-am propus sa va prezint, cu acordul subiectului, amintirile timpurii ale unui barbat din generatia X - domnul X, a carui identitate o voi proteja. Ele se petrec in Epoca de Aur, prin anii '80 deci au un anumit specific si un anumit parfum... Daca vi se pare interesanta aceasta abordare terapeutica va recomand si articolul Cu Putin la Psiholog, unde am analizat cateva amintiri timpurii ale lui Vladimir Putin cu rezultate cat se poate de interesante. In acel articol am scris mai multe lucruri despre forta amintirilor timpurii si eficacitatea acestora in investigarea personalitatii. Dar sa revenim la domnul X! 


  • AT1 ~ Tantarul, 7 ani ~ La sfarsitul clasei 1, imediat dupa ce am invatat alfabetul, am facut o serbare cu toata clasa si parintii. Fiecaruia dintre colegii de clasa i-a fost desemnata o litera a alfabetului ca initiala pentru un cuvant. Mie mi-a fost desemnata litera Ț de la "țanțar". Deci a trebuit sa apar ca tantar in fata tuturor colegilor. Mi-a fost foarte rusine, mi-a fost imposibil sa ma distrez desi se presupune ca serbarile sunt ptr asa ceva. Tantarii reprezinta uratul si provoaca dezgust. Toata lumea uraste tantarii! Dar nu am spus nimanui ce simt si mi-am dus crucea. Am dus misiunea la bun sfarsit desi eram dezgustat de aceasta. 

Sentiment Pregnant: Rusine, durere, resemnare

Moment Pregnant: Cand a trebuit sa spuna in fata clasei eu sunt un tantar

Tema Amintirii: Umilinta, Izolarea, Rana

Problema: Ceilalti ma umilesc (proabil fara sa isi dea seama)

Raspuns: Isi poarta crucea fara sa isi arate emotiile

Calitati: Diplomatie, Rezilienta, Rabdare

Oportunitati de crestere: A da glas, a negocia, a-si afirma nemultumirile

Interes Social: nu a dorit sa-i tulbure pe ceilalti cu propriile insatisfactii

Imagine de Sine: Sunt neinteles, ignorat, ranit, victimizat

Ideal de Sine: ceilalti ar trebui sa ma respecte sa-mi acorde atentie

Etica: este bine sa-ti duci crucea chiar daca esti nemultumit sau ranit

Imaginea Lumii (Weltbild): ceilalti sunt nepasatori, orbi, si te ranesc

Metamesaj: INTR-O LUME NEPASATOARE ALEG SA IMI DUC CRUCEA


  • AT2 ~ Fractura, 10 ani ~ Cand am mers in excursie la castelul Bran, la un moment dat am facut un popas si toti copiii au coborat din autocar. Mai toti s-au repezit sa coboare intr-o vale plina de flori si iarba. Ramas in urma lor, am facut si eu acelasi lucru dar din neatentie am alunecat pe iarba si am cazut foarte rau, lovindu-ma la un umar - ulterior am aflat ca era fisura de clavicula. In urma mea venea colega mea de banca de la scoala, o fata pe care o simpatizam si o admiram fiindca era buna la invatatura, generoasa si frumoasa. Nu a facut nimic pentru a ma ajuta, m-a evitat desi eram cazut si scanceam de durere. M-am simtit neputincios, lipsit de sprijin, abandonat dar am inteles-o - era fata si era riscant ptr ea sa vina sa ma ajute. Asa ca m-am descurcat singur. Nu i-am reprosat nimic si nu a afectat comportamentul meu fata de ea dar intr-un fel, asteptarile mele au fost afectate. 

Sentiment Pregnant: Tristete, neputinta, neajutorare.

Moment Pregnant: Colega de banca ignorand suferinta mea

Tema Amintirii: Abandonul, Separarea, Neputinta

Problema: Sunt prabusit, incapabil sa ma ridic

Raspuns: Astept ajutor, nu cer ajutor in mod direct, ma intristez

Calitati: Auto-suficient, rezilient, rabdator 

Oportunitati de crestere: A da voce nevoii de ajutor

Interes Social: Nu doreste sa-i puna pe ceilalti in situatii delicate

Imagine de Sine: Sunt imprudent, ranit, ignorat

Ideal de Sine: Ar trebui sa fiu sprijinit fara a cere ajutor

Etica: In viata este bine sa nu ceri ajutor, cei care sunt dispusi sa ti-l ofere isi vor da seama singuri

Weltbild: Lumea este nepasatoare la suferinta ta

Metamesaj: INTR-O LUME NEPASATOARE, TE DESCURCI SINGUR



  •  AT3 ~ Acuzatia, 8 ani ~ Eram in clasa a 2-a. Intr-o dimineata, la prima ora, nici macar nu ma trezisem ca lumea din somn si un coleg de clasa a venit la banca mea si mi-a pus niste bretele pe banca: "sa le platesti", dupa care a plecat imediat. Ulterior am aflat ca el afirma ca eu as fi mers la el acasa si i-as fi taiat bretelele. Era o minciuna sfruntata - nici macar nu stiam unde locuieste! Am fost socat si ingrozit de aceasta situatie dar nu am avut mari probleme cu parintii. Imi era teama de reactia lor. Incetul cu incetul am depasit momentul respectiv desi a fost in chin. A trebuit sa dau explicatii ca la politie fiindca parintii mei chiar erau un fel de politisti. Insa nu am luat bataie si nici nu am fost certat. Doar au vrut sa stie daca facusem eu chestia asta.

Sentiment Pregnant: Teama, Soc, Anxietate, Confuzie

Moment Pregnant: Cand a venit colegul cu bretelele spunand sa le platesti!

Tema Amintirii: Abuzul, Nedreptatea, Provocarea

Problema: Sunt acuzat pe nedrept

Raspuns: Imi afirm nevinovatia, rezist atacului

Calitati: Capacitatea de afirmare, rezilienta 

Interes Social: potential de scindare sociala

Imagine de Sine: Sunt abuzat, victimizat, rezistent

Ideal de Sine: Nevoia de respect, incredere, dragoste

Etica: in viata este bine sa rezisti pana cand adevarul iese la iveala

Weltbild: Ceilalti sunt abuzivi, nepasatori, cruzi

Metamesaj: INTR-O LUME CRUDA ALEG SA MA AFIRM / REZIST


☆ ☆ ☆


Preocuparea cea mai importanta a psihologului in acest proces de interpretare a amintirilor, ca esantion de comportament este, desigur de ce are nevoie acest om de aceste amintiri? De ce acestea si nu toate celelalte intamplari de zi cu zi pe care le-a dat uitarii? In cazul de fata, pare ca toate amintirile evocate de acest subiect spun o poveste destul de coerenta: e povestea incompatibilitatii dintre el si ceilalti, a dificultatii de a intra in legatura cu ei. Fractura evocata mai sus nu este doar fizica ci si o fractura intre sine si ceilalti, care marcheaza izolarea in care traieste subiectul. Un formator de la scoala adleriana ne facea astfel de provocari intelectuale oferindu-ne amintirile respective si punandu-ne sa ghicim cu ce fel de probleme venise subiectul la psiholog.




Ei bine, cu o astfel de harta a lumii este explicabila dorinta subiectului de a lua distanta fata de ceilalti pe care ii considera inapti si incapabili sa il respecte sau sa ii ofere empatie, sprijin si intelegere. O astfel de persoana s-ar prezenta la psiholog cu tot felul de probleme inter-personale: probleme cu colegii de serviciu, dificultatea de a-si face prieteni poate sau dificultatea de a mentine o relatie intima pentru mai mult timp. Motivul principal ar tine de asteptarile nerealiste: ca ceilalti sa isi dea seama ce isi doreste fara ca el sa le spuna sau insensibilitatea perceputa in contact cu ceilalti. 

Dar la fel de bine o astfel de persoana poate sa fi concluzionat ca cele mai multe relatii sunt complet inutile si deci sa nu se adreseze psihologului pentru astfel de probleme, sa fi invatat sa traiasca pe cont propriu, puternic, auto-suficient si fara ajutorul de care avea nevoie in copilarie. Iata deci cat de multe lucruri puteti afla incercand sa intelegeti mesajele ascunse in amintirile din copilarie ale cuiva! Daca intentionati sa folositi acest instrument, tineti cont de cateva reguli de culegere a amintirilor timpurii: 1. intamplarile trebuie sa fie unice, nu ceva care se intampla frecvent. Deci sa poate incepe cu textul "intr-o zi, pe cand aveam cutare varsta s-a intamplat cutare lucru". 2. Sa se fi intamplat inaintea varstei de 10 ani.


 
 




(1) Imaginea Looking at the City, de Alex Kinkate, via Pexels

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu