Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

duminică, 30 iulie 2023

Cum Am Slabit

Daca v-a prins sezonul fara corpul de plaja nu mai sunt multe de facut. Dar puteti totusi tine cont de cele 10 reguli care m-au ajutat pe mine sa slabesc 15 kilograme in 15 luni. 



☆ ☆ ☆


M-am gandit sa va ofer un articol sincer, prin impartasire directa a propriei experiente fiindca, nu-i asa, daca nu va pot invata cum sa deveniti miliardari fiindca nu am autoritatea morala necesara, cel putin ma pot afla in situatia de a povesti cum am slabit in jur de 15 kilograme. Prin urmare, am sa va fac o prezentare a principiilor pe care se bazeaza aceasta reusita, a contextului care a facut-o posibila dar si a regulilor concrete pe care le-am respectat in demersul meu. Dar poate ar fi bine sa va povestesc si cum am ajuns sa am vreo 15 kilograme in plus, nu-i asa? Pe scurt, e vorba despre iluzia securitatii personale pe care ti-o dau kilogramele, cateva obiceiuri alimentare negative, stresul cauzat de supra-solicitare si prioritatile personale. 

Contextul care a facut posibila lasarea in urma a celor 15 kg este legat in principal de schimbarea locului de munca care a venit cu diminuarea stresului, un program de lucru normal si suficient timp liber. Nu stiu daca as fi reusit fara sa-mi schimb locul de munca si asta ar trebui sa ne dea de gandit tuturor, nu-i asa? In ce priveste principiile pe care m-am bazat ele sunt urmatoarele: supravegherea greutatii, obiectivele realiste, alimentele hranitoare, miscarea si activitatea fizica zilnica, precum si echilibrul intre ceea ce introduc in organism ca si valoare energetica si ceea ce consum prin intermediul activitatilor mele de zi cu zi.

Dar poate ar fi mai bine sa trecem direct la cele 10 reguli pe care le-am urmat.

  • AM CUMPARAT UN CANTAR ~ Ei bine, pot spune ca totul s-a schimbat in momentul in care mi-am cumparat acest cantar. In mod curios, mi-am achizitionat cantarul inainte sa-mi schimb locul de munca deci e posibil ca schimbarile sa fi inceput deja de la vechiul job desi cele mai mari realizari le-am inregistrat dupa schimbarea locului de munca. Pentru mine, cantarul a fost un fel de harta care imi arata directia catre care trebuie sa ma indrept. 
  • OBIECTIVE REALISTE ~ Nu am incercat sa slabesc 10 kg in 2 zile fiindca stiam ca va fi imposibil si traumatizant din punct de vedere fizic si emotional. Obiectivele de etapa au fost mai curand modeste: de la o luna la alta mi-am dorit sa vad pe cantar un kilogram mai putin. Doar unul. Desi ma cantaream in fiecare zi, pentru a ma asigura ca nu merg in directia gresita, nu am incercat marea cu degetul. cum se spune. 
  • ALIMENTE HRANITOARE ~ Poate ca pentru dvs alimentele hranitoare sunt altele dar eu am inlocuit produsele excesiv rafinate. Spre exemplu consum paine de grau intreg si paste din cereale integrale. Sunt foarte gustoase daca va obisnuiti cu ele si iti lasa o senzatie de satietate incomparabila cu cea lasata de alimentele rafinate. De altfel e o regula simpla, vizuala: alegeti tot ceea ce este brun si lasati pe raft ceea ce este alb (paine, spaghete, paste, etc). Pretul este irelevant fiindca cele brune sunt si mai sanatoase iar sanatatea nu are pret. 
  • CRESTETI ACTIVITATEA FIZICA ~ Este important si aici sa nu aveti obiective nerealiste. Activitatea fizica pentru care nu sunteti pregatit este traumatizanta si va expune la accidentari. Daca nu aveti o experienta, puteti incepe cu plimbari si mers pe jos care sunt un medicament in sine. Este importanta structura si constanta. Faceti ce smititi ca ati putea face in fiecare zi! Va recomand aplicatia Interval Timer care va poate ajuta cu rundele si pauzele. Pentru mine au fost utile podcasturile (ptr plimbari) si documentarele true crime (ptr restul exercitiilor). 
  • MICSORATI PORTIILE ~ De multe ori asta inseamna sa nu consumati doua sau trei portii din acelasi fel, la aceeasi masa. Puteti face asta daca va faceti rost de o tava pe care sa va luati masa de seara (care e cea mai problematica) in living sau dormitor. Dupa ce ati terminat de mancat, puneti tava alaturi, va urmariti programul TV in continuare si asteptati sa se instaleze senzatia de satietate care survine dupa maxim 15 minute. Tot aici, adaugati ca de ceva timp consum o singura felie de paine (de grau intreg) la o masa.
  • POSTUL INTERMITENT ~ Practic postul intermitent mai curand in zilele cand nu trebuie sa plec la munca de dimineata si ma trezesc ceva mai tarziu. In astfel de zile, inainte de ora 13.00 merg la baschet si joc pe stomacul gol cu copiii si adolescentii pe care ii gasesc pe teren. De multe ori iau bataie de la ei dar stiu ca invingatorul sunt eu! Nici macar apa nu beau fiindca stiu ca acasa merg direct pe cantar inainte de a face dus si a lua prima masa a zilei, la ora 13.00 asa cum spuneam. 
  • CARNEA SI ZILELE CU SOT ~ Uneori, cand iti urmaresti scopurile ai nevoie sa fii creativ. Asa am ajuns la regula ca in zilele cu sot sa nu consum carne. Consum in schimb oua (doar fierte) si branzeturi. Lapte nu consum niciodata, nici mezeluri, ceea ce va recomand si dvs. In zilele cu sot pot de exemplu sa consum o salata care contine rosii si branza / cascaval date prin razatoare (se pot cumpara astfel) paste fainoase integrale si salata, desigur. 
  • NIMIC PRAJIT, ADIO FOREVER ~ Dupa cum stiti probabil, orice aliment prajit in ulei este o bomba pentru sanatatea dvs, indiferent cat de gustos pare. Carnea o pot consuma fiarta sau pregatita pe gratarul cu aburi de apa. Folosesc cuptorul cu microunde unde pregatesc burta de somon, fara pic de ulei, care se poate adauga la salata in zilele fara sot. 
  • LEGUME SI FRUCTE ~ Sunt genul de alimente pe care nu le evit la nicio masa, in orice forma s-ar afla acestea, mai putin prajite, desigur. Nu mai trebuie sa va explic de ce sunt utile. Totusi, tineti cont ca astfel de alimente va mentin tanar nu doar ca aspect fizic ci si din perspectiva performantelor organelor de simt: vaz, auz, miros, etc. Iarna am tendinta sa consum mai curand varza, morcovi si telina, in timp ce in restul anului prefer salata, ardeii, castravetii si rosiile.
  • MASA DE SEARA ~ Stiu, este dificil pentru fiecare sa manance ca un cersetor seara (potrivit celebrei maxime), in special in conditiile in care am venit acasa cu nervii facuti prastie si stim ca o portie in plus ar putea sa faca minuni pentru dispozitia noastra emotionala. Totusi, folositi tava de living (pentru a micsora portiile) si chiar televizorul, pentru a nu transforma masa de seara intr-un abuz alimentar propriu-zis. 

Daca aveti obiceiul sa va alimentati emotional, ar fi de dorit sa gasiti alte alternative care sa va ofere acel pansament emotional de care aveti atat de multa nevoie: poate o muzica de relaxare (dar nu trista sau prea ritmata!!) si o plimbare de seara sau o baie in cada cu o lumanare parfumata alaturi. Ganditi-va ce anume va face placere in afara de mancare si puneti in valoare acele lucruri!  De asemenea, discursul interior de auto-sustinere este la fel de important. Cand va spuneti lucruri cum ar fi: "va trece si asta, lucrurile vor intra in normal, vei gasi o cale, mai e si maine o zi", acestea au un impact asupra dispozitiei emotionale. 

Mai trebuie sa spun ca am avut inca de la inceputul acestui regim un scop clar definit. Si anume acela de a trece de la un indice al masei corporale supra-ponderal la o greutate normala, asa cum este definita de acest indice. Indicele masei corporale se calculeaza in functie de inaltime si greutate. Pentru mine de exemplu, la o inaltime de 1.78 cm, greutatea maxima ar fi aceea de 79 kilograme. Ei bine, scopul meu este atins in special in zilele cand merg la baschet si tin postul intermitent dar consider ca e suficient. Sper ca aceste informatii sa va fie de folos si va doresc mult succes! Merita! 








(1) Imaginea Blonde Holding Weight Scale, de Andrea Piacquadio, via Pexels

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu