Un baiat de succes atrage lumina reflectoarelor. Un barbat de succes este el insusi lumina. Valoarea unui baiat este dependenta de atentia pe care o primeste. Valoarea unui barbat sta in ceea ce stie sa faca.
Oamenii vor tot felul de lucruri din partea noastra. Ca sa parafrazez o reclama celebra, exista o diferenta importanta intre barbati si baieti, sau, respectiv, intre femei si fete. Barbatii vor increderea ta, in timp ce baietii vor doar atentie. Este valabil, in aceeasi forma si pentru genul feminin. Acesta este un test subtil care indica cu destul de multa acuratete nivelul de evolutie sociala la care ati ajuns.
Maturitatea sociala presupune un anumit nivel de competenta care se exprima prin ceea ce putem noi sa facem pentru ca ceilalti sa investeasca in noi resursele lor: bani, timp si, desigur, incredere. A fi matur inseamna, din punctul meu de vedere, a reusi sa te afirmi pe o cale social acceptata, a obtine mai mult decat atentia, a obtine increderea si resursele celorlalti.
Probabil ca ati observat si faptul ca toti copiii isi doresc sa primeasca atentie. Este o dovada de sanatate pentru ei si au scuza ca sunt copii. Cand primesc atentie pentru lucrurile pozitive pe care le fac, ei invata sa castige increderea adultilor si sunt pe drumul cel bun. Dar nu intotdeauna exista aceasta atentie pozitiva si atunci un copil incearca sa primeasca atentie punandu-se pe sine in situatii neplacute, penibile sau chiar disperate.
Un copil care procedeaza in felul acesta este un copil profund descurajat. El nu mai crede ca se poate afirma pe o cale pozitiva, mai ales ca lumea din jur a esuat sa observe lucrurile bune pe care le face. De fapt aceasta este o problema universala care se rasfrange asupra evolutiei acestor copii. Ei sunt atat de vulnerabili la factorul atentie primita incat sunt gata sa faca orice pentru a obtine aceasta atentie - literalmente, orice.
Problema universala despre care vorbeam poate fi enuntata in felul urmator: in calitate de copil, poti face foarte multe eforturi pentru a obtine atentie pozitiva si sa nu o obtii - iar aceasta este cea mai proasta afacere posibila pentru un copil. In schimb, poti obtine foarte multa atentie negativa punand in scena o intriga ieftina cu minim de investitie (efort) - si asta pare o investitie excelenta, nu-i asa?
Ce inseamna "intriga ieftina"? Pentru ca acest articol a pornit de la ideea de "trolling", am sa ma refer la acest fenomen internautic care insa poate fi extins in aria educationala si in afara internetului. Eu personal ii numesc troli pe toti "copiii" care incearca sa obtina atentie negativa, dat fiind faptul ca au fost descurajati si si-au pus la punct acest mecanism de atragere a atentiei negative, prin minim de investitie (munca).
Pentru a ilustra care este importanta recunoasterii pentru copii am sa va ofer doua citate dintr-un studiu realizat in colaborare de doua universitati din America. Era un studiu care incerca sa clarifice in ce masura comportamentul profesorului afecteaza atmosfera clasei si comportamentul copiilor.
Profesorii care au participat la studiu au adoptat in decursul experimentului 3 comportamente diferite:
- ignorarea comportamentelor nepotrivite,
- aprecierea comportamentelor potrivite,
- enuntarea regulilor de comportament in clasa.
Asa cum era de asteptat, comportamentul copiilor a fost influentat poztiv de faptul ca erau laudati pentru ceea ce faceau bine. Dar observati cat de semnificativa a fost aceasta influenta a recunoasterii din cuvintele unui profesor care a participat la experiment:
Am fost uimita de diferenta pe care a produs-o aceasta procedura in atmosfera clasei si chiar in ce priveste propriile mele emotii. Am realizat faptul ca laudand ceea ce copiii faceau bine si ignorand ceea ce faceau rau, de fapt cautam ceea ce era bun in acesti copii. A fost intr-adevar foarte satisfacator sa vad binele in loc sa critic.... Am fost convinsa ca o abordare pozitiva a disciplinei este raspunsul. Iar Stan (elev, subiect al experimentului) s-a transformat dintr-un copil morocanos, ursuz si trist, intr-un copil al carui zambet ii ocupa toata figura.
Sa mai mentionam ca in acest experiment este vorba despre copii de scoala primara (1-4). Si in timp ce pentru copiii de aceasta varsta este atat de importanta atentia pozitiva, iar lipsa acesteia are efecte atat de negative asupra comportamentelor, pe masura ce crestem, se presupune ca internalizam alte modalitati de a ne simti importanti si mandri de noi insine decat au copiii mici, care sunt dependenti in totalitate de feed-backul primit.
Asa cum spuneam la inceput, diferenta intre un barbat si un baiat este faptul ca un baiat incearca sa obtina atentia, in timp ce un barbat incearca sa iti obtina increderea. La fel si diferenta intre o fata si o femeie. Atentia se poate obtine si prin mijloace ieftine, usoare, cum ar fi tulburarea linistii, o petarda, o fumigena, un geam spart, etc. Pentru incredere in schimb, trebuie sa dovediti anumite calitati, prin munca, perseverenta si seriozitate.
O societate civilizata se asigura inainte de toate ca membrii ei nu isi obtin semnificatia prin gesturi puerile si imature ci dezvoltandu-si capacitatea de a castiga increderea semenilor. Devenind predictibili si de nadejde devenim de fapt "de succes", in ciuda faptului ca in mass-media, uneori, succesul pare sa insemne succes in a atrage atentia. Totusi, seriozitatea, disciplina si efortul fac diferenta chiar si in acest domeniu.
Dictionarul Urban ofera urmatoarea definitie trolului:
Cineva care posteaza pe o retea de socializare mesaje provocatoare, in mod intentionat, in scopul de a produce cat mai multa tulburare, certuri si intrigi.
Iar trollingul, potrivit aceluiasi dictionar, este:
A fi nesuferit pe internet, doar pentru ca poti. In general asta se face adresand cateva observatii sarcastice unor persoane inocente, pentru ca esti pe internet, si hei, nimeni nu-ti interzice.
Pentru mine insa, este un trol oricine incearca sa obtina atentie printr-un mijloc ieftin: intrigi, auto-flagelare, scandaluri, fotografii in bikini, drame contrafacute, masini tunate, etc. S-ar putea sa va gasiti, absolut intamplator in aceasta categorie, si nu ar trebui sa o luati personal. Eu doar incerc sa fac diferenta intre un barbat si un baietel, intre o femeie si o fetita. Din punctul meu de vedere, oricine se lupta pentru atentie este imatur si poate ajunge oricand sa caute atentia negativa, in lipsa de altceva.
Iata si cateva moduri de a atrage atentia, practicate de troli:
- Eterogenitatea (Ex: ! @ 4 O [ - * ] .)
- Asimetria (Ex: *_________***____*)
- Contrastul (Ex: _________|||||||)
- Neregularitatea (Ex: ;...””..\\***)
- Mişcarea (Ex: O O O O O)
- Intensitatea (Ex: simplu)
- Misterul (Ex: simp*u)
- Intreruperea (Ex: ===== =====)
- Recompensa (Ex: $10,000)
- Reputatia (Ex: Bavaria!)
- Recunoasterea (Ex: thumbs up)
- Marcajul (Ex: ! ___________ !)
In general trolii sunt niste mici experti in ce priveste acapararea atentiei si pot folosi mijloace mai rudimentare, primitive, cum ar fi apelul la elemente stridente, care starnesc simturile (cantitati mari, culori aprinse, zgomote puternice, vestimentatie sumara) sau, dimpotriva, mai complexe: mici recompense, complimente, crearea misterului, comportamente inconstante, aparitii - disparitii, etc.
(1) Imaginea Internet Troll, de Erik Solheim, via Flikr, sub licenta CC BY-SA 2.0
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu