Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

duminică, 12 ianuarie 2025

Flexarea și Cultura Celebrității

Malcol Forbes afirma că diferența între băieți și bărbați constă în prețul jucăriilor. Mă întreb dacă asta înseamnă că jucăriile băieților sunt mult mai scumpe — în fond, nu trebuie să fie scumpe, trebuie să aducă profit!



☆ ☆ ☆


Cred că în povestea cu mașina achiziționată de David Popovici, principalul neînțeles a fost jurnalistul Cristian Tudor Popescu. Acest lucru n-ar trebui să ne mire fiindcă poporul român este mai curând pe lungimea de undă a unui adolescent decât pe lungimea de undă a unui tip ca CTP. Firește, asta l-a întristat pe CTP și l-a determinat să concluzioneze cu amărăciune că printre noi românii se află foarte multe persoane lipsite de discernământ. 

Ceea ce l-a făcut pe jurnalistul neamului să pară și mai neînțeles, fiindcă trebuie să ai un motiv bine întemeiat să insulți poporul, în special în zilele noastre, când totul este despre popor. Ei bine, la prima vedere, acel motiv bine întemeiat pare să lipsească. Fiindcă poporul nu înțelege de ce n-ar avea David Popovici dreptul suprem de a da banii câștigați cu multă trudă și efort personal pe fix ceea ce poftește suflețelul său. Sunt convins însă că există, măcar printre experții în finanțe și investiții, persoane care îl înțeleg pe CTP. 

Mașina cumpărată de marele nostru campion olimpic este o investiție. Din perspectiva experților în investiții, acestea pot fi de 2 feluri: investiții în active (sau investiții bune) și investiții în pasive (sau investiții mai puțin bune). Diferența între un activ și un pasiv este faptul că activul îți pune bani în buzunar în timp ce pasivul are tendința să îți ia bani din buzunar. Am să vă redau un fragment dintr-un articol publicat pe situl Finanțe Personale care va explica mai bine decât aș putea eu să o fac. 

Câteva acțiuni ce îți aduc bani în mod periodic prin dividende, sunt active. O carte pe care o publici si-ți aduce bani de câte ori se vinde, este un activ. O melodie pe care o compui și o vinzi este un activ – pentru ca îți aduce bani de fiecare dată când cineva o cumpără. O anuitate (pe care o primești) este un activ. O anuitate poate fi pensia privată, obligațiunile pe care le cumperi și apoi îți recuperezi banii (cu tot cu dobândă), etc. Un apartament pe care îl cumperi și îl închiriezi, dacă îți aduce bani în fiecare lună, este un activ. Atunci când deținem CEVA (fizic sau nu) care ne plătește pentru că îl deținem și fructificăm, discutăm despre un activ. Activul este ceva ce ne pune bani în buzunar. 🙂 Simplu, nu?
O să-mi spuneți, bine Marius dar Malcolm Forbes spunea că diferența între băieți și bărbați este prețul jucăriilor cu care se joacă fiecare dintre ei. De unde rezultă că David Popovici este bărbatul iar CTP este băiețelul, fiindcă el nu-și permite jucării atât de scumpe. Și tentația de gândi astfel, în această societate consumeristă, recunosc, este mare. Indiferent ce spunea domnul Forbes, poate că adevărata diferență dintre bărbați și băieței este capacitatea jucăriilor de a produce bani pe cont propriu și a-ți pune bani în buzunar, mai curând decât să-ți ia bani din buzunar — va trebui să menționați autorul, or else.


Când vezi lucrurile în felul acesta nu te mai preocupă cum să rupi gura târgului cu o mașină bengoasă, cu un ceas strălucitor sau, de ce nu, o prietenă cu 30 de ani mai tânără, căreia să-i dăruiești un colier cu preț exorbitant. Dimpotrivă, te preocupă cum să investești mai bine banii pe care i-ai dobândit și, eventual, ce afacere ai putea să inițiezi care, prin activele pe care le-ai achiziționat (mașini de tuns iarbă, mașini de spălat covoare, laptopuri, etc), chiar îți poate pune bani în buzunar. Și asta înseamnă să depășești planul aparențelor pentru a aprofunda existența în planul înțelepciunii financiare.

Dacă un activ este ceva ce ne plătește pentru că îl deținem – pasivul este invers. Pasivul este ceva ce trebuie să plătești, sub o formă sau alta, pentru a deține. Pasivul este ceva ce ne scoate bani din buzunar. Hainele pe care le folosim în fiecare zi sunt un pasiv (ne costă să le cumpărăm, să le spălăm, să le întreținem). Mașina pe care o folosim, sau nu, este un pasiv. Ne costă atât să o folosim (benzină, cauciucuri, asigurare, etc) cât și să o întreținem (revizii, piese de schimb). Ne costă și când nu o folosim pentru că are nevoie de revizii și asigurare chiar dacă nu mergem foarte des cu ea. Apartamentul – sau casa – în care trăim este un pasiv. Da, putem folosi un imobil pentru a-l închiria și îl putem transforma în activ (presupunând că în final rămânem cu bani în buzunar) dar nu este cazul casei în care trăim. Ne costa, nu ne aduce bani, să locuim în acea casă. 

Planul aparențelor a mai fost denumit de unii și Cultura Celebrității, despre care am mai scris și în articolule precum Atenția Dăunează Grav Sănătății sau Flexarea în Vreme de Molimă.  Fiindcă oamenii au tendința să devină celebri atunci când își etalează stilul de viață costisitor. Unii au devenit celebri pentru simplul fapt că au posibilitatea de a etala această bogăție ieșită din comun. Dar aceasta etalare (aka flexare) este și o capcană în sine. Ne luăm la întrecere unul cu altul (și toți cu Dumnezeu, ca să-l citez pe CG), pentru a etala bunuri din ce în ce mai costisitoare, rezultatul fiind nici mai mult, nici mai puțin, decât falimentul. Iar cazurile de celebrități care au ajuns să cerșească din cauza stilului de viața nesăbuit nu sunt puține. 

Acest aspect contrastează puternic cu persoanele cu adevărat prospere din punct de vedere financiar care nu simt nevoia să-și etaleze veniturile la vedere, poate fiindcă au planuri mai bune cu banii lor. De altfel, este de notorietate cazul lui Mark Zuckerberg care de regulă apare îmbrăcat normal, dacă nu de-a dreptul modest, în ciuda faptului că are acces la o avere de $211 miliarde. Și nu este singurul care preferă să nu iasă în evidență prin lucruri specifice Culturii Celebrității. Iată deci motivul pentru care unii vor aprecia mai curând în termeni negativi o achiziție costisitoare a unui pasiv. 

Unii spun că CTP a vorbit din invidie, doar fiindcă este un om mic, care nu va reuși niciodată să realizeze ceva atât de măreț, precum eroul nostru, David Popovici. Nu știu ce motive a avut CTP să își flexeze nemulțumirea și recunosc că nu știu nici motivele reale pentru care David Popovici și-a cumpărat acel Porche. Dar o astfel de achiziție poate trăda mai curând imaturitatea și lipsa de înțelepciune financiară. Iar gluma se poate îngroșa la un moment dat, în condițiile în care acest eșantion de comportament se permanentizează. 








(1) Imaginea Flexing, de Mike Jones, via Pexels

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu