Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

vineri, 4 decembrie 2020

Ce Este Scoala Vietii?

Spui ca "ai scoala vietii" dar in realitate nu ai trecut nici macar de "clasa pregatitoare" la aceasta scoala. Ne-am obisnuit sa folosim in mod peiorativ termenul de "Scoala a Vietii", ca fiind "scoala celor educati pe strada" sau chiar "scoala smecherilor". Totusi, adevarata "Soala a Vietii" ar putea fi, din multe puncte de vedere, mai importanta decat scoala insasi.



☆ ☆ ☆


Cred ca fiecare persoana are propria sa definitie pentru conceptul acesta si asa ar fi normal, din moment ce nu s-a teoretizat pana acum. Ceea ce ma intristeaza pe mine personal este faptul ca unii care cred ca au scoala vietii, de fapt habar n-au ce este aceasta si la ce foloseste ea. Daca am putea sa evaluam cat de departe am promovat la "scoala vietii", acele persoane nu au trecut inca de clasa pregatitoare. Dar fiindca nimeni nu a incercat pana acum sa defineasca scoala vietii, ei bine, oricine poate sa pretinda ca are asa ceva si nu vom putea sa ii spunem ca se inseala. 

In psihologie, cel mai apropiat concept de ceea ce noi numim in mod normal "scoala vietii" cred ca este acela de "inteligenta emotionala". Cel putin eu personal am tendinta sa vad asta in "scoala vietii". Daca aveti alte ipoteze va rog sa imi lasati un comment. Asa cum unii detin un ridicat nivel al IQ-ului, fiindca se pricep sa rezolve probleme de gandire logica, tot la fel altii au un nivel ridical al EQ-ului, adica al coeficientului de inteligenta emotionala si se pricep sa rezolve tot felul de probleme... interpersonale si intra-personale, caci da, acestea sunt cele doua componente ale inteligentei emotionale. 

  • COMPETENTA INTRA-PERSONALA a EQ - Se refera la capacitatea noastra de a ne constientiza emotiile, de a le tine sub control, a le tempera si a le folosi in favoarea propriei persoane, in contrast cu lipsa acestei capacitati care determina aparitia a tot felul de dezechilibre emotional-comportamentale, excese si dificultatea de a iesi la liman cand apar provocarile. Aceasta componenta presupune si capacitatea de a ne auto-motiva si energiza actiunile, de a ne imbarbata cand ne-au cuprins indoielile si a ne ridica moralul cand acesta este "la pamant".
  • COMPETENTA INTER-PERSONALA a EQ - Se refera la capacitatea noastra de a constientiza emotiile celor din jur, de a interveni pentru influentarea acestora la nevoie, de a ridica moralul celorlalti, de a-i motiva si a le da incredere cand sunt stramtorati, de a le spune lucruri care ii imbarbateaza si le ridica moralul. La psihopati apare o forma denaturata a acestei calitati prin intermediul careia acestia ii manipuleaza, in intimideaza si ii mentin in intuneric si sclavie pe cei din jur, pentru a-i putea folosi si a-si atinge scopurile egoiste.

Asa definesc eu "Scoala Vietii". Acum, desigur, ne gandim la cei din puscarii care pretind sus si tare ca ei ar avea asa ceva. Totusi, daca ai trecut de clasa pregatitoare a scolii vietii, ar fi trebui sa eviti atat puscaria in sine cat si condamnarea. Asta ca sa le iau si aceasta iluzie persoanelor din aceasta categorie la care acestea recurg pentru a compensa, probabil lipsa studiilor. Deci NU, voi NU AVETI SCOALA VIETII. Nici faptul ca ati reusit sa scapati de puscarie nu va face mai avansati in ce priveste scoala vietii. Cel putin asa vad eu lucrurile. De aceea, la cele doua componente enuntate mai sus, as adauga inca una:

  • COMPETENTA MORALA - Este aceea care, in general, ne protejeaza de incurcaturi cu legea si dificultatile care decurg din aceasta. I-am putea spune si "Inteligenta Morala", si se exprima prin capacitatea de a ne mentine pe noi insine in limitele unei conduite morale, astfel incat sa evitam problemele cu propria constiinta dar mai ales problemele cu opinia publica. O persoana cu scoala vietii are capacitatea de a-si mentine bunul renume si integritatea morala fara mari dificultati, tocmai fiindca aceasta inteligenta morala il ajuta sa ia decizii fara a se compromite.
Dupa cum ati oobservat probabil, sensul pe care il ofer eu "Scolii Vietii" s-ar traduce, in doua cuvinte la modul urmator: a fi capabil sa eviti problemele inutile, prin intermediul unor competente care nu se invata la scoala, dar pe care le putem obtine prin intermediul unor modele care au dat dovada de integritate morala, un bun nivel al auto-controlului si abilitatea de a interactiona armonios cu ceilalti. Daca nu sunteti de acord cu felul cum vad eu lucrurile, si ati dori ca "Scoala Vietii" sa ramana la sensul de "Iluzia Experientei Personale" pe care o au imbecilii, atunci va inteleg.

Totusi, doresc sa va atrag atentia asupra faptului ca exista aceste compentente inter-personale, intra-personale si morale si ar fi pacat sa le ignoram. Stiinta nu le ignora si am sa va dau exemplul a ceea ce se numeste "Wisconsin Longitudinal Study", un studiu care a urmarit evolutia in viata a unor americani si a ajuns la concluzia ca cei mai de succes dintre acestia au fost aceia care aveau in adolescenta o retea frumoasa de prieteni, stiau sa ofere si sa primeasca ajutor material sau sprijin emotional si se intelegeau bine cu foarte multi dintre colegii lor. Aici se observa tocmai competentele specifice "Scolii Vietii" despre care v-am vorbit mai sus. 

Din pacate, pe masura trecerii timpului, adolescentii au inceput sa ocupe centrul atentiei pentru cu totul alte motive decat in 1957, precum cei care au luat parte la "Wisconsin Longitudinal Study". Spre exemplu, in decada 2004-2014, adolescentii unei alte generatii ajung in centrul atentiei pentru faptul ca sunt rebeli, au lucruri frumoase si scumpe (fiind de bani-gata) au un comportament mai curand anti-social, rautacios, folosesc droguri si isi incep viata sexuala devreme. Iar aici as observa regresul societatii umane in general, precum si faptul ca "anomia" este la ordinea zilei, generatiile mai recente traind intr-o profunda dezorientare morala.

Si daca Wisconsin Longitudinal Study descoperea faptul ca adolescentii cei mai populari in 1957 aveau sa devina si niste adulti de succes, in sensul material dar si social al termenului, ei bine, nu acelasi lucru au putut spune cercetatorii care au facut al 2-lea studiu, despre ce inseamna sa fii "cool" in decada 2004-2014. Acestia din urma au descoperit cu tristete ca "pustii populari", cei cu comportament "pseudo-matur", au fost depasiti in toate privintele de cei "mai stersi", care nu ieseau in evidenta atat de mult. 

Mai mult decat atat, "pustii populari" au intampinat numeroase probleme legate de adaptarea la mediul socio-profesional si abuzul de substante mai tarziu, dupa incheierea adolescentei. Cum interpretam asta? Pai nu asa greu: in ciuda faptului ca pustii de azi sunt dezorientati din punct de vedere moral si nu sunt capabili sa distinga intre bine si rau, intre ceea ce ne poate fi de folos in viata si ceea ce ne duce "nicaieri", totusi "legile succesului" nu s-au schimbat. 




Generatiile si-au predat stafeta una alteia, sunt si foarte diferite una de cealalta, dar, in fond, "Scoala Vietii" cea care ne confera abilitatea "magica" de a evita problemele cauzate de ignoranta si lipsa de experienta, a ramas la fel de importanta ca si in urma cu jumatate de secol. Articolul de fata s-a dorit a atrage atentia asupra a ce inseamna cu adevarat sa... "ai Scoala Vietii" si, nu in ultimul rand, in acest articol am vorbit despre cat de importanta este in realitate aceasta "Scoala a Vietii". Personal, mai consider ca termenul de "Cei 7 ani de-acasa" ar putea sa reflecte foarte bine aceeasi idee. 

O Poveste de la Munte


Imi povestea un prieten, (sa-i spunem Nicu) o pilda interesanta din viata lui. Se pare ca undeva in Predeal, in epoca de Aur, pe cand Nicu era doar un adolescent, gunoiul era colectat cu ajutorul unei carute. Carutasul gunoier, un om trecut prin viata si aflat la varsta perilor albi, i-a facut un serviciu prietenului meu (l-a ajutat sa scoata niste tomberoane din curte) iar prietenul meu i-a ramas dator cu o bere. S-au intalnit mai apoi la un bar din Predeal si Nicu l-a invitat pe gunoier sa se racoreasca la o bere impreuna cu grupul sau. 

Unul dintre amicii prietenului meu insa, (sa-i spunem Silviu) a facut o mare scena si a spus ca nu doreste sa stea la masa cu acel carutas gunoier. Cand amicul meu Nicu i-a spus lui Silviu sa mearga sa-si bea berea in alta parte, daca nu doreste sa stea la masa cu gunoierul, acesta a fost nevoit sa accepte conditiile si a ramas sa-si consume bautura la aceeasi masa. Au inceput o discutie despre matematica, iar gunoierul, in mod neasteptat, s-a implicat in discutie, adresandu-se lui Silviu, tanarul care ii facuse scena mai inainte:

In matematica sunt cuprinse toate regulile vietii. Uite, spre exemplu, pe tine te vad o persoana educata, cu studii superioare. Spune-mi te rog cat fac 4 + 8 + 5 - 7?
Silviu, tipul cel scortos ii raspunde cu promptitudine:

4 + 8 + 5 - 7 = 10
  
Spre mirarea grupului, gunoierul creaza intriga si il contrazice pe tanarul scolit.

Imi pare rau tinere domn, dar sa stii ca te inseli! 4 + 8 + 5 - 7 = ZERO

Toti cei prezenti au ramas uluiti, muti de uimire. Oare ce matematica stia omul acesta? Cum putea sa obtina acel rezultat, cand toti ceilalti erau de parere ca rezultatul socotelii era 10? Dar nu i-a lasat prea mult prada nedumeririi si le-a explicat, privindu-l in ochi pe Silviu, tipul scortos care nu dorise sa stea la masa cu el. 

Ei bine, 4 ani de scoala primara, plus 8 ani pana la terminarea liceului, egal cu 12. Pentru ca te vad un om cu pregatire superioara, presupun ca ai facut si 5 ani de facultate. Deci ai in total 17 ani de scoala. Daca din 17 ii scazi pe cei 7 ani de-acasa, rezultatul este egal cu zero. 








(1) Imaginea Wisdom, de Salvador A., via Flikr, sub licenta CC BY-NC-ND 2.0

(2) Joseph P. Allen*, Megan M. Schad, Barbara Oudekerk and Joanna Chango © 2014 Society for Research in Child Development, Inc., What Ever Happened to the “Cool” Kids? Long-Term Sequelae of Early Adolescent Pseudomature Behavior 

(3) Wisconsin Longitudinal Study (WLS) [graduates, siblings, and spouses]: 1957-2005 Version 13.01. [machine-readable data file] / Hauser, Robert M. and Sewell, William H. [principal investigator(s)]. Madison, WI: University of Wisconsin-Madison, WLS. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu