Mind, People & Lifestyle





Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, psiholog, membru al Colegiului Psihologilor din Romania, consilier educational si psihoterapeut. E-mail: teleologia@yahoo.com

sâmbătă, 17 martie 2018

Cum sa te compromiti

Esti politician, medic, avocat sau preot. Viata ta depinde de imaginea ta publica. Dar vine ziua in care imaginea ta publica scapa de sub control si totul se duce de rapa. Care sunt cauzele, efectele si remediile unei imagini publice compromise?


o o o 

Un amic mai experimentat in domeniul psihoterapiei, dl. Dorin Victor Vasile, imi spunea ca in meseria noastra nu ne permitem sa aparem fara pantaloni, desi avem a face cu multi clienti care au voie sa faca asta si nu pot fi judecati (de noi). Desigur, pantalonii reprezinta o metafora pentru tot ceea ce ne pastreaza reputatia intacta.

Si cred ca in multe alte domenii de activitate "pantalonii" reprezinta o prioritate absoluta: la politicieni, la avocati, judecatori sau procurori, medici, preoti, si, in general oriunde exista PR. Pentru artisti, exista un soi de toleranta si ceea ce se cheama in psihologia sociala "naturalizare", adica integrarea unei anumite populatii cu pretul ridiculizarii "este artist, boem... la ce te astepti?".

Prin urmare, cred ca un artist este cu atat mai vrednic de respect cu cat are grija sa ramana integru din punct de vedere moral si comportamental. In cazul preotului Pomohaci, compromiterea a venit prin intermediul celor din jur, care nu l-au mai suportat, si eu am o vorba: oricat de mult s-ar chinui altii sa iti distruga reputatia, numai tu esti acela care o poate face cu adevarat.

Compromiterea este si un fenomen subiectiv, in sensul ca te poti compromite foarte usor in ochii unei anumite persoane, pentru simplul motiv ca fiecare dintre noi isi are propriile standarde, gusturi si stil de viata, sau propria "logica privata", cum spunem in psihologia adleriana, lucru care presupune ca poti deveni oricand "starul de cinema" al cuiva sau, dimpotriva, "aratarea odioasa" a altuia.

Si pentru ca lucrurile stau asa, s-a inventat expresia "nu trebuie sa te iubeasca toata lumea". Problema apare atunci cand cei care raman de partea ta sunt fie neinsemnati cantitativ (prea putini), fie sunt un grup de ciudati respinsi de societate. Uneori, faptul ca cineva te respinge devine un fel de compliment, nu-i asa - in special daca persoana respectiva este ea insasi respinsa de toata lumea.

Acum ca am precizat aceste lucruri, sa trecem la treaba si sa incercam sa intelegem acest fenomen al auto-compromiterii, pe care l-am putea defini in felul urmator:

Compromitere - Este rezultatul unui comportament sau a unei atitudini prin intermediul carora cineva isi pierde reputatia si increderea celorlalti. Compromiterea poate veni prin propriile gesturi facute in mod public sau cu ajutorul celorlalti, care iti fac publice gesturile. Compromiterea poate fi artificiala, in conditiile in care ceilalti inventeaza lucruri despre tine, ruinandu-ti astfel reputatia.

In mod interesant, in lumea artei, sau in lumea celebritatilor, actul de a te compromite nu presupune, obligatoriu si pierderea fanilor, a suporterilor sau a admiratorilor, ori alte efecte neplacute ce vin odata cu asta. Fiindca cineva poate sa se compromita ca om si cetatean, dar asta nu inseamna ca isi pierde si talentul, inspiratia sau creativitatea. Te poti baza pe aceasta persoana in ce priveste posibilitatile sale artistice, dar nu ai intemeia o familie cu dansa si, probabil, nu ti l-ai dori ca vecin sau ca partener al fiului / fiicei tale.

Din acest punct de vedere,  Liviu Dragnea, liderul PDS este mai curand un rock star. Auto-compromiterea este un fenomen relativ complex, in special in lumea celebritatilor si, de multe ori, a te compromite vine cu anumite beneficii secundare - se spune, spre exemplu, ca "nu exista publicitate negativa". Totusi, depinde de context: pentru o firma care produce dezinfectanti (Exit - Pharma), de exemplu, publicitatea negativa duce la faliment, in timp ce pentru un rock star sau un actor de cinema, publicitatea negativa ar putea avea un efect contrar, de atragere a atentiei si a contractelor.

Cu alte cuvinte, in afara de situatia in care activati in showbusiness, unde lucrurile functioneaza oarecum diferit, si exista o relativa inversare a valorilor, probabil ca nu va doriti sa va compromiteti. In showbusiness puteti sa aveti nevoie sau nu de publicitate prin auto-compromitere si, de altfel, se cunosc cazuri de personalitati care se afirma mai curand prin acte de caritate si prin integritate personala decat prin betii, scandaluri si o viata personala haotica.
  • Staruri de la care puteti lua exemplu: Bono, Jon Bon Jovi, Madonna, Celine Dion, Justin Timberlake, Jennifer Lawrence, etc
  • Staruri cu viata persoanala problematica: Whitney Houston, Kurt Cobain, Amy Winehouse, Justin Bieber, Charlie Sheen, Lindsay Lohan, etc




Componente importante ale fenomentului auto-compromiterii:

  • SCUZA AUTO-COMPROMITERII. Un comportament de auto-compromitere nu poate sa apara in absenta unei scuze. Oricand ai posibilitatea sa renunti la responsabilitate si sa o arunci pe umerii altora, a unor instante externe, a unor fenomene mai presus de noi, ai o scuza care, pe unii s-ar putea sa-i convinga. Spre exemplu, daca ai pierdut o persoana draga sau un job, daca esti indragostit, sau daca ai fost abuzat in copilarie, daca ai luptat in Afganistan, ai, nu-i asa, "autoritatea morala" sa alegi tot ce este mai rau pentru tine si cei din jur. 
  • PRINCIPIUL MINIMULUI EFORT. De regula acest principiu profund inradacinat in natura speciei noastre, joaca un rol important in compromiterea noastra publica si pierderea reputatiei. Daca nu am fi supusi minimului efort, am trece strada doar pe culoarea verde a semaforului si numai pe zebra. Dar cum asta nu se intampla, suntem nevoiti sa platim amenzi si sa ne pierdem reputatia. Asta este o metafora, desigur.
  • MODUL DE COMPROMITERE. Tot ceea ce contravine bunului simt comun reprezinta un mod de a te compromite. Mirel Palada, fost purtator de cuvant al PSD-ului a luat la bataie un adversar politic, intr-o emisiune TV. Nu mai conteaza faptul ca tipul a cerut-o si o merita. Betiile, scandalurile, violenta, iubirile interzise, sunt tot atatea moduri frecvent intalnite  de a te compromite. La asta se adauga tot ceea ce este condamnat penal si civil prin decizie judecatoreasca. De asemenea, rasismul, homosexualitatea sau homofobia, prostitutia, video-chatul, etc, in functie de valorile si principiile comunitatii in care traiti.
  • REACTIA SOCIALA. O adevarata auto-compromitere este marcata de reactia de respingere pe care o adopta cei din jur - familia, vecinii, prietenii, admiratorii sau clientii. Este pretul piperat pe care il platim atunci cand ne auto-compromitem. Vestea buna este ca, desi unii dintre oameni nu iti vor oferi niciodata o a 2-a sansa, fiindca increderea se castiga greu si se pierde usor, exista totusi suficienti oameni care sa iti ofere o sansa, fie si in conditiile in care nu iti cunosc trecutul. Pretty Woman este doar un film iar milionarii vor neveste serioase care sa le creasca copiii in mod decent.
  • EFECTELE ECONOMICE. De regula, auto-compromiterea presupune si aparitia unor mari gauri in buget, ca urmare, pe de o parte a pierderii suportului si increderii celor din jur, iar pe de alta parte, ca urmare a propriilor gesturi si comportamente de risc, care au drept rezultat pierderile materiale. Asa cum spuneam, la cei care lucreaza in entertainment, auto-compromiterea poate sa nu vina si cu efecte economice nedorite - exceptia care confirma regula.
  • BLAZAREA AUTO-COMPROMITERII. Adesea compromiterea se simte la nivel emotional-psihologic ca un mare esec in viata. Senzatia este persistenta si chinuitoare, putand sa structureze convingerile de baza ale unei persoane, in special nivelul de incredere in sine. In alte cazuri, compromiterea este o chestie pe care o suportam din partea celor din jur - credem in continuare in scuzele noastre si o vom lua de la capat pentru a face "ce am invatat", dar intr-un alt context, unde nimeni nu ne cunoaste (inca). 
  • MINTEA CEA DE PE URMA. Auto-compromiterea poate avea un efect de facilitare a constiintei personale, cel putin in unele cazuri. In psihoterapie incercam sa cultivam acest efect si sa il utilizam pentru recladirea / restructurarea personalitatii la cei care traverseaza crize existentiale ca urmare a comportamentului auto-distructiv. De aceea privim criza ca pe o oportunitate periculoasa de crestere personala. 
  • RENASTEREA PERSONALA. In unele cazuri, din pacate, aceasta renasterea nu are loc niciodata. Pe fondul lipsei cunostintelor si a instrumentelor necesare unor noi inceputuri, multi dintre noi ramanem marcati de blazarea auto-compromiterii si avem sentimentul ca ratarea noastra este atat de colosala incat restartul fie nu este posibil, fie va veni odata cu viata urmatoare. Dar atunci cand exista incredere, suport si alte resurse, renasterea este posibila si nu atat de costisitoare cum pare. 













(1) Imaginea The Secret, de CEBImagery, via Flikr, sub licenta CC BY-NC 2.0

(2) Triad Moms on Main, (acc. 16.03.2018), Top 10 Best / Worst Celebrity Role Models, website: Triad Moms on Main

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu