Mind, People & Lifestyle





Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, psiholog, membru al Colegiului Psihologilor din Romania, consilier educational si psihoterapeut. E-mail: teleologia@yahoo.com

marți, 9 februarie 2016

Vocea Interioara

Cateva studii au scos in evidenta legatura dintre tulburarile de alimentatie si vocea interioara dar si modul in care un anumit tip de discurs interior ne poate ajuta sa controlam tendinta de a manca in exces.




Multi oameni raman oarecum surprinsi cand le comunic faptul ca noi avem psihic, viata interioara si minte pentru a ne adapta mai bine la realitate. Acesta e motivul pentru care, spre deosebire de speciile inferioare noua, omul a dezvoltat o viata interioara destul de bogata, care exceleaza prin capacitatea noastra de a ne orienta voluntar comportamentul in directia dorita.

Cu toate ca avem aceasta posibilitate, totusi, multi dintre noi ne folosim viata interioara mai curand pentru a ne submina propria existenta si propria bunastare. Cum altfel ne-am putea explica comportamentele auto-distructive care, in ciuda ocaziilor nenumarate de invatare, se perpetueaza la nesfarsit?




Un studiu a identificat faptul ca discursul interior disfunctional are un rol important in mentinerea tulburarilor de alimentatie (anorexia / bulimia). Vocea interioara a acestor categorii de paciente pare a imbraca mai multe forme.   Cele 4 roluri diferite adoptate de "vocea interioara a tulburarii de alimentatie" sunt urmatoarele:

  •  Seducatorul - face promisiuni si o asigura pe pacienta ca o va elibera de durere si suferinta daca urmeaza anumite reguli
  • Antrenorul - monitorizeaza comportamentul alimentar si ofera ghidaj sau indemnuri de mobilizare
  • Mentorul - sau vocea "ratiunii" care o ajuta pe pacienta sa interpreteze lumea prin intermediul unor valori precum supletea fizica si auto-disciplina, ca si virtuti morale de baza
  • Abuzatorul - sau "teroristul", care nu scapa nicio ocazie pentru a denigra sau a defaima pe pacienta

Formele cele mai raspandite pe care le ia discursul interior la persoanele cu tulburari de comportament alimentar par a fi Seducatorul si respectiv Abuzatorul iar daca in primele faze ale tulburarii predomina Seducatorul, odata cu evolutia sa, Abuzatorul pare sa preia controlul. Discursul specific Abuzatorului a fost in mod direct asociat comportamentului de epurare (voma auto-indusa), observat la bulimici.

Dar alte forme de discurs interior si-au dovedit utilitatea in tratamentul unor tulburari de comportament alimentar precum ar fi mancatul in exces. Este vorba despre discursul auto-compatimitor. Asa ca daca va doriti sa gasiti o metoda prin intermediul careia sa reusiti sa controlati mancatul in exces, acest studiu pare sa sugereze o alternativa numai buna de experimentat.

Vi se recomanda astfel sa dezvoltati acest tip de discurs interior prin care sa va sporiti sentimentele de pretuire, bunavointa si intelegere pe care le nutriti fata de propria persoana. Tratati-va cu indulgenta! O recomandare interesanta care vi se face este urmatoarea: incercati sa va priviti cu aceeasi indulgenta pe care o are o bunica atunci cand isi priveste nepoteii!

Un discurs interior avem tot timpul iar acesta isi spune cuvantul intr-o multitudine de afectiuni si patologii de natura psihica: depresie, anxietate, etc Recomand tuturor cititorilor Psihopediei sa dezvolte aceasta forma de meditatie prin intermediul careia observa, fara a interveni in vreun fel, sirul si calitatea gandurilor pe care le avem in diverse momente ale zilei.

Apoi intrebati-va la ce va foloseste sa ganditi in acest fel!








(1) Imaginea Inner Duality, de State of Kaos, via Flikr, sub licenta CC BY-NC-ND 2.0

(2) Mindful, (acc. Feb. 09, 2016), Taste a little self-compassion, website: Mindful

(3) NCBI, (acc. Feb 09, 2016), Dysfunctional self-talk, associated with eating disorder and symptomatology, website: NCBI
Show comments
Hide comments

2 comentarii:

  1. Simplu, pe intelesul tuturor si la obiect. Va multumesc pentru articol!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere si multumesc pentru feedback! Uneori, o critica este de preferat la lipsa feedbackului dar multumirea mea este cu atat mai mare cu cat reusesc sa vin in intampinarea nevoilor cititorilor sau clientilor mei.

      Ștergere