Mind, People & Lifestyle





Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, psiholog, membru al Colegiului Psihologilor din Romania, consilier educational si psihoterapeut. E-mail: teleologia@yahoo.com

joi, 25 februarie 2016

4 Mituri despre Furie

Este o perioada a anului in care domnii sunt chemati sa devina mai delicati si mai responsabili in relatie cu partenerele lor de viata. Ce ati spune de cateva sedinte de psihoterapie pentru controlul furiei?




As dori sa precizez, inca de la inceput un lucru de bun simt. Furia reprezinta o reactie normala in situatiile in care apare riscul de a pierde lucrurile care ni se cuvin, sau credem ca ni se cuvin, fie ca e vorba aici despre bunuri, pozitii, persoane sau atitudini manifestate de ceilalti fata de noi (Ex. respectul, loialitatea, etc)

Furia poate fi utila, si chiar este utila in anumite situatii, pentru ca ea ne pune in miscare, adica ne determina sa actionam pentru a impune anumite limite si a pastra ceea ce ni se cuvine. O persoana care nu reuseste sa lupte pentru ceea ce i se cuvine nu are nimic de castigat, nici macar intr-o societate care detesta pe cei violenti.

Totusi, asa cum spuneam, viata sociala a evoluat in directia marginalizarii celor care isi manifesta furia intr-un mod scapat de sub control, lucru care le aduce acestora numeroase dezavantaje: pierderea relatiilor sau a libertatii, reprezentand cele mai relevante dintre ele.

Iata cateva mituri legate de aceasta tema, care, din pacate, nu doar ca sunt raspandite in randul populatiei, la nivelul mentalitatilor, dar ne si mentin intr-o stare de dependenta fata de manifestarile agresive:

    • Mitul nr. I - Nu ar trebui sa imi reprim furia. Este sanatos sa o exprim. Adevarul: este adevarat ca reprimarea furiei sau ignorarea acesteia este nesanatoasa, dar nici exprimarea sa agresiva nu este de preferat. S-a constat faptul ca exprimarea agresiva a furiei, ne face dependenti de acest mod de actiune, pentru ca are cateva beneficii pe termen scurt - de ex. faptul ca "bagati frica in ceilalti" sau castigati anumite batalii sau drepturi. Exprimarea agresiva a furiei e doar un antrenament, iar manifestarile voastre vor fi din ce in ce mai agresive, potrivit conceptiei ca agresivitatea trebuie sa fie direct proportionala cu dificultatea problemei. De asemenea, consecintele asupra sanatatii sunt deosebit de grave.
    • Mitul nr. II - Furia, agresivitatea si intimidarea ma ajuta sa obtin respect si sa primesc ceea ce vreau. Adevarul: Puterea reala nu vine din terorizarea celorlalti. Oamenii s-ar putea sa se teama de dvs, dar nu va vor respecta daca nu va puteti controla sau nu puteti suporta opiniile diferite. Este util sa va dezvoltati compententele exprimarii asertive, prin intermediul psihoterapiei. Asertivitatea este un tip de comunicare ce presupune moderatia in exprimare, respectul pentru celalalt si capacitatea de a asculta. Astazi, argumentatia este metoda valorizata ca mod de rezolvare a conflictelor, de convingere si influentare.
    • Mitul nr. III - Nu ma pot controla! Furia nu este ceva ce poti controla.  Adevarul: Nu putem controla evenimentele si situatiile vietii, insa furia si modul cum o exprimati, poate fi controlata. Este important sa va propuneti acest lucru si sa va pregatiti pentru astfel de momente din timp, oferindu-va alternative social acceptate. In plus, este nevoie sa acceptati ca in viata mai si pierdem, si cu toate acestea, avem resurse uriase de partea noastra pentru a obtine sau cel putin pentru a supravietui cu noua situatie. 
    • Mitul nr. IV - Administrarea furiei consta in reprimarea acesteia.  Adevarul: A nu te enerva niciodata, este un ideal lipsit de realism. Furia este normala si va surveni indiferent cat de mult incercati sa o suprimati. Administrarea furiei este legata mai curand de constientizarea nevoilor si dorintelor, a vulnerabilitatilor, care se ascund in spatele furiei dvs. De asemenea, administrarea furiei presupune si identificarea unor modalitati constructive si acceptate social de a lupta pentru ceea ce va doriti sau, dimpotriva, de a accepta ceea ce nu puteti schimba, atunci cand e cazul.


Multe persoane care se afla la conducerea unor organizatii sau institutii pot sa manifeste furia in forme social acceptabile - adica fara violenta fizica sau distrugeri de bunuri, pentru ca furia lor este capabila sa impuna anumite limite pentru cei aflati in subordine sau pentru partenerii acestor organizatii. Totusi pretul poate fi unul piperat.

Personalitatile de tip A, care se remarca printr-o crescuta putere de munca si o competitivitate iesite din comun, si care adesea ajung in astfel de pozitii, sunt cunoscute si pentru problemele lor cardiace, caci furia, mai ales atunci cand este simtita regulat, reprezinta o adevarata furtuna hormonala, care tulbura organismul din temelii.

Astfel, chiar daca aveti impresia ca furia va ajuta, pe termen lung va trebui sa platiti acest pret piperat, sub forma a numeroase afectiuni cardiace si nu numai, caci intreaga imunitate este vulnerabilizata de furie. De asemenea, exista si multa singuratate in viata profesionala a acestor oameni - nimeni nu vrea sa si-i apropie.

La persoanele care nu se manifesta deschis, prin verbalizare agresiva sau acte distructive, furia se poate transforma in depresie, este adevarat, dar asta nu face violenta si agresivitatea de preferat. De fapt avem impresia ca multe lucruri ar putea sa ne ajute in controlul furiei (miscare, alimentatie, odihna), dar mi-e teama ca, in cazurile serioase, acestea sunt doar iluzii.

Adevarata solutie se afla in procesul psihoterapeutic, care, contrar conceptiei raspandite, nu reprezinta doar un prilej de a te exprima, ci si oportunitatea de modificare a unor patternuri de gandire sau comportament. Din pacate, consider ca abia cand e prea tarziu, se ia in calcul aceasta varianta.

Cu alte cuvinte, abia atunci cand avem probleme cardiace grave, sau cand am comis o infractiune condamnata de codul penal, incepem sa ne dam seama ca avem intr-adevar o problema legata de controlul furiei, iar ceea ce, in trecut, "ne ajuta", acum devine un motiv serios de ingrijorare.








(1) Imaginea Don't Make Me Angry, de Katmary, via Flikr, sub licenta CC BY-NC 2.0

(2) Help Guide, (acc. Feb. 25, 2016), Anger Management, website: Help Guide

(3) Rime, B. (2007), Comunicarea Sociala a Emotiilor, editura Trei, Bucuresti

(4) Rasmussen, P. (2011), The QUest to Feel Good, editura Taylor & Francis Group, New York

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu