Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

duminică, 10 ianuarie 2021

Puterea Privirii Umane

A fi sau a nu mai fi privit. Aceasta ar putea fi intrebarea. Ce schimba oare perceptia faptului ca suntem priviti? Conform unor studii, perceptia faptului ca suntem priviti schimba suficient de multe. In primul rand, privirea celuilalt face trecerea de la ceea ce suntem in singuratate la... Persona. 



☆ ☆ ☆


Ochii sunt oglinda sufletului. Cu alte cuvinte, privirea unei persoane poate sa spuna atat de multe lucruri despre acea persoana, despre preocuparile si asteptarile sale incat pur si simplu nu putem ignora acest mesaj subliminal transmis de o privire tacuta, dar atat de puternica. Un studiu a incercat sa demonstreze cat de puternica este privirea umana, atunci cand se incearca stimularea comportamentului conformist sau onest.

Studiul presupunea inregistrarea efectului pe care il aveau imaginile unor perechi de ochi care insoteau produse de cafenea dintr-o universitate unde plata era cu ajutorul a ceea ce se cheama "honesty box". Cutia cinstei se foloseste pentru plata unor produse atunci cand lipseste vanzatorul si acest proces se bazeaza in intregime pe cinstea celor care se auto-servesc. Cred ca se practica asta si prin satele noastre, unde oamenii isi aseaza produsele in fata casei fara a se preocupa daca acestea sunt platite sau nu, fiindca sunt platite mereu.

Ei bine, in cadrul experimentului respectiv se foloseau imagini de ochi umani precum si imagini neutre, cum ar fi acelea ale unor flori. Rezultatele sunt foarte clare in graficul de mai jos, in care se poate observa faptul ca cei care s-au auto-servit au avut tendinta sa plateasca mai mult (cu alte cuvinte sa fie mai cinstiti) atunci cand cutia onestitatii era insotita de imagini ale ochilor, spre deosebire de situatia in care imaginile erau neutre. 




Pe axa orizontala se indica nivelul platii pentru produsele consumate. In mod interesant, cele mai importante contributii au fost inregistrate in cazul in care cutia cinstei era insotita de imaginea unei perechi de "ochi ciudati" (cu expresie indignata) cum ar fi cei care se afla la baza graficului, pozitia 1. Imaginile ochilor care aveau mai curand un caracter neutru au atras mai putine contributii iar cele mai putine contributii la cutia cinstei au fost inregistrate de ochii cu privire seducatoare. 

Rezultatele pot fi explicate desi, pe alocuri par contra-intuitive. Spre exemplu, poate ca v-ati fi asteptat ca privirea seducatoare sa atraga mai multi bani. Pare ca in experimentul respectiv logica este una de tipul: pentru a obtine un comportament conformist este nevoie de un mesaj bazat pe inducerea fricii de pedeapsa /judecata aspra. Cel putin la asta ma duce cu gandul rezultatul acestui studiu. "Nu vrei sa ai de-a face cu persoana care te priveste indignata si in consecinta platesti naibii pretul cerut". 

Totusi, si privirea neutra dar atenta a barbatului de la pozitia 9 a fost aproape la fel de eficienta in inducerea conformismului. Probabil ca aici a functionat o logica de tipul: "Plata este o chestie serioasa fiindca altfel de ce ar fi insotita cafeaua asta de privirea atenta a acestui tip prezentabil si serios?" Ceea ce pare a-i motiva pe subiectii experimentului este dorinta de a-si mentine reputatia intacta ca urmare a efectului de a fi urmarit pe care ochii l-ar crea in mentalitatea noastra. Se spune ca personalitatea si caracterul unei persoane se reveleaza in solitudine. 

Cu toate acestea, fiecare dintre noi tine la imaginea sa publica (Persona), mai ales ca atat de multe lucruri depind de felul cum am reusit sa o cladim, de unde si preocuparea, adesea compulsiva de a controla aceasta imagine, de a verifica modul cum se prezinta la un moment dat, in functie de reactiile obtinute din partea celor din jur. O privire mai serioasa sau chiar o privire bizara si indignata, venita din partea celorlalti, ar putea sa determine in noi o precupare crescuta de a mentine imaginea noastra publica intre niste limite acceptabile si avantajoase. 

Faptul ca cineva din exterior nu mai este dispus sa ne tolereze comportamentul, naste in noi dorinta de a compensa dezechilibrul creat. O privire seducatoare in schimb induce mai putin sentimentul datoriei in noi (deci mai putin stres), fiindca ne aseaza intr-o situatie in care, nu doar ca nu datoram nimic, dar in plus avem si un complice. Cu alte cuvinte, felulul in care suntem priviti creaza contextul, fie ca vorbim despre unul serios, care sugereaza asteptarea de a ne conforma, (imperativul conformarii in cazul privirii ciudate), fie unul in care conformarea nici macar nu prea mai conteaza (in cazul privirii seducatoare). 

Acest efect al "ochilor care ne privesc" pare a fi unul real insa nu este indiferenta expresia acestor ochi, cea care creaza contextul si determina aparitia interpretarilor. Efectul nu este nou. Mult mai celebrul efect Howthorne din psihologia organizationala, presupune cresterea productivitatii in conditiile in care muncitorii dintr-o fabrica beneficiaza de un iluminat mai bun. Si in acel caz, iluminatul crea contextul si inducea interpretari de genul: ceea ce facem este urmarit, conditiile noastre de lucru reprezinta o preocupare a conducerii, prin urmare echilibram situatia prin intermediul unei productivitati sporite. 








(1) Imaginea Stare, de Jerome Naselli, via Flikr, sub licenta CC BY-NC-ND 2.0

(2) Wikipedia, (acc. 09.01.2021), Howthorne Effect, website: Wikipedia

(3) Feel Guide, (acc. 09.01.2021), Amazing New Study Proves Just How Powerful Human Gaze Really Is, website: Feel Guide

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu