Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

joi, 3 ianuarie 2019

Psihopedia la Bollywood

Bollywoodul este o versiune "de la tara" a Hollywoodului, in care lipseste cu desavarsire umorul, situatiile sunt cel putin in proportie de 50% neverosimile, si exista o abundenta de persoane cu probleme psihice severe. Cel putin asa a fost filmul pe care l-am urmarit, pe  nume "Consecinte (1994)".


o o o

Pe semne aflandu-ma intr-o mare criza existentiala pe acest inceput de an, am fost nevoit sa recurg la Bollywood caci tot ceea ce fac in mod normal in astfel de momente mi se parea perimat. Nu stiu insa daca am cautat unde trebuia. Bollywood este un teritoriu de exprimare artistica pe care s-au atasat clisee precum dansurile tematice care apar din senin si servetelele pe care ar trebui sa le ai la tine, fiindca altfel nu se poate.

Acum ca stau sa ma gandesc la experienta mea cu filmele de la Bollywood, imi dau seama ca, desi le ignor cu desavarsire, mai apare cate unul in viata mea, si de fiecare data am tendinta sa uit ca le-am vazut. Singurul film indian care mi-a ramas in memorie, pare sa fie Slumdog Millionaire, care este o revolutie in sine, in sensul ca nu prea se supune tiparelor impuse de Bollywood - cantece bizare, pline de emotii neintelese si dansuri tematice, la fel de bizare, fiindca da, filmele de la Bollywood sunt "musicaluri", cel putin cele mai vechi, iar studiourile de productie indiene s-au tinut scai de acest concept de succes, timp de zeci de ani.

Dar zilele trecute am simtit ca orice e mai bun decat un film de la Hollywood, in care totul este previzibil si rece, ca o masina dintr-un atelier de productie industriala. Si peste ce dau? Ei bine, nici Bollywood-ul nu e chiar departe, si as spune ca Bollywoodul este o versiune "de la tara" a Hollywoodului, in care lipseste cu desavarsire umorul, situatiile sunt cel putin in proportie de 50% neverosimile, si exista o abundenta de persoane cu probleme psihice severe. Cel putin asa a fost filmul pe care l-am urmarit, pe  nume "Consecinte".

Dar mie nu-mi place sa fac afirmatii nefondate, asa ca o voi proba pe fiecare dintre accestea cu argumente.

Ei bine in filmul acesta pe nume "Consecinte" este vorba despre Vijay, un baiat bogat, rasfatat, obisnuit sa castige, care incearca pe orice cale sa o cucereasca pe fata visurilor sale, Shivani, model si stewardesa. Dar ca toti tinerii rasfatati, are si el darul de a crea repulsie prin felul de a se comporta, asa ca ii este refuzat acest mic detaliu al vietii sale sentimentale. Asta fireste ca ii provoaca o mare problema existentiala, fiindca el trebuie sa "castige intotdeauna", si criza ia amploare in momentul cand Shivani se casatoreste cu altul.

Vijay, fiind tanar si rasfatat, total  neechipat pentru viata, nu poate trece peste asta si pune in scena o diversiune prin care infiinteaza o linie aeriana proprie si ii ofera un post de manager sotului lui Shivani. [Sa ghicesc la ce va ganditi acum: o romanca ar fi salvat carnagiul care avea sa urmeze si s-ar fi casatorit pur si simplu cu nesimtitul, mai ales ca era si putred de bogat si, in fond, baiat bun daca il educa ea. Vorba aia: "de baieti cuminti avem noi nevoie acum?"] Dar se pare ca in India lucrurile nu sunt atat de simple si fata aceasta Shivani avea anumite principii, total incompatibile cu tot ce exista in India: coruptie, lacomie, rautate, egoism, etc.

Mentionam despre un carnagiu si da, este vorba despre asa ceva: Sotul lui Shivani ajunge sa o loveasca pe eroina ca urmare a unor certuri provocate de faptul ca ea nu dorea ca el sa accepte acel post de manager. Cand Vijay afla asta, il baga in spital pe bietul barbat, urmand ca apoi sa il ucida pe patul de spital. Shivani il acuza pe Vijay pentru moartea sotului dar el are puterea de a cumpara dreptatea si tanara femeie se vede aruncata in puscarie ea insasi pentru ca isi ucisese sotul, lasand in urma o fetita de 5 ani. Imaginati-va scena in care acea fetita este tarata pe  jos, fiind agatata de piciorul mamei sale. (Pentru efect, adaugati si muzica indiana dramatica).

In puscarie Shivani are viata grea, intalneste o multime de oameni de o rautate incredibila, si fiind insarcinata, isi pierde copilul ca urmare a unei batai incasate de la sefa inchisorii). Doua ore mai tarziu (filmul are 02:40 H), Shivani iese din puscarie si ii omoara singura pe toti dusmanii ei, incepand cu sefii inchisorii, continuand cu cumnatul sau, din cauza caruia isi pierduse sora si fiica intr-un accident, provocat, culmea, tot de Vijay. Cand ajunge cu razbunarile la Vijay, constata ca acesta era leguma intr-un scaun, in urma accidentului pe care il provocase pe fondul consumului de alcool si al pasiunii sale bolnave pentru Shivani.

Aici pare ca are loc o (alta) rasturnare de situatie, in sensul ca Shivani nu poate sa il omoare pe acest om, fiindca era neajutorat, dar afla ca "daca ar fi ingrijit cu dragoste, ar avea sanse de vindecare". Zis si facut! Ea devine asistenta lui sociala si incepe sa ii cante si sa ii danseze, sa il hraneasca, sa il inconjoare cu iubire pura indiana, asa incat Vijay devine iar om. Acum ai spune ca este pregatita sa il ia de barbat, in sfarsit, ca sa ii mai domoleasca focul sentimentelor (desi ar fi fost ciudat sa se casatoreasca acum cu el, dupa toate decesele survenite pentru ca nu a vrut de la inceput) dar, fireste, apare inca o rasturnare penibila de situatie, care salveaza filmul de pacatul suprem al plictiselii, abia acum dupa ce a muncit sa il puna pe roate, va putea in sfarsit sa il omoare, ca sa-si faca dreptate.... (Un lung moment de tacere neconfortabila).
Si acum, in caz ca mai este nevoie, sa imi argumentez punctul de vedere:
  • Versiune de la tara a Hollywoodului ~ da, pentru ca totul pare ca se petrece in urma cu 500 de ani, exceptand poate puritatea morala a unora dintre personaje, care de fapt imi inchipui ca este mai usor de intalnit la oamenii de la tara.
  • Lipseste cu desavarsire umorul ~ singura parte funny din film pare sa fie inceputul, cand Vijay incearca sa o seduca pe Shivani si bea cu seninatate un cocktail preparat de ea, in care tanara pusese o lingura de otet si o solnita de sare. Funny, sau ce? Apoi mai apare o "drag queen" si nimeni nu pricepe daca apartine la puscaria de femei sau la cea de barbati. (Rasete ciudate de la spitalul de boli nervoase).
  • Situatii extrem de neverosimile ~ da, chiar asa! O tanara insotitoare de bord, delicata si feminina, se transforma intr-o fiara salbatica care ucide tot ce intalneste in cale, mai ceva ca intr-un videoclip sl trupei Slayer. Intr-un film american sau chinezesc cel putin ar fi avut bunul simt sa faca un curs de auto-aparare si sa se antrenezee vreo cateva luni cu un instructor de la o manastire shaolin.
  • Persoane cu probleme psihice severe ~ din ce am incercat sa va povestesc mai sus, cred ca v-ati prins ca in filmul acesta toti sufera de cate o tulburare de personalitate extrem de accentuata (narcisism, borderline, psihopatie), ori sunt de-a dreptul depresivi si psihotici.

In loc de concluzie, as spune ca este palpitant, intr-adevar, sa urmaresti un film in care exista atat de multi oameni tulburati psihic fiindca la ei se afla "secretul succesului", cel putin in lumea cinematografiei indiene. Mai mult decat atat, cred ca, largind perspectiva, filmul mi-a provocat si o revelatie: pentru ca este atat de interesant sa urmaresti persoane cu tulburari psihice, astfel de oameni pot ajunge extrem de vizibili ca statut social si notorietate. Este trist sa constati asta, dar cred ca un plus de constiinta nu poate decat sa ne ajute.

Intrebarea care se naste in mintea mea este urmatoarea: daca ne distram urmarind persoane cu severe probleme psihice in filme precum "Consecinte", si daca seara, la cina, privim la stiri persoane cu severe probleme de comportament, atunci ce invatam din asta si unde ne poate duce ca si societate? Cred ca sunt extrem de multe persoane vulnerabile care au nevoie sa cladeasca personalitatea lor pentru a da piept cu problemele, fiindca daca nu au decat ceea ce ne ofera cinematografia sau scena politica, atunci ramanem extrem de slab echipati pentru situatii provocatoare.

De dimineata am vazut la stiri ca niste copii din Rovinari, care nu au fost primiti  cu uratul, s-au decis sa taie cauciucurile masinilor celor care nu au deschis usa. Da, cred ca este genul de situatie provocatoare care face apel la resursele tale adaptative, iar acei copii nu aveau decat astfel de resurse la dispozitie: razbunare, rautate si resentimente rau gestionate. De aceea este bine sa nu te limitezi la ceea ce iti ofera societatea de consum si sa incerci sa iti largesti orizonturile catre lucruri, informatii, carti, oameni, care inteleg viata mai in profunzime.








(1) Imaginea Dilbar Dil Se Pyaare, de Roderick Eime, via Flikr, sub licenta CC BY- ND 2.0

(2) Digi 24, (acc. 033.01.2019), Zeci de masini puse pe butuci, website: Digi 24

(3) Filme Indiene, (acc. 03.01.2019), Consecinte (1994), website: Filme Indiene

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu