Mind, People & Lifestyle





Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, psiholog, membru al Colegiului Psihologilor din Romania, consilier educational si psihoterapeut. E-mail: teleologia@yahoo.com

marți, 7 februarie 2017

Cum sa devii un obiect

Probabil ca nu va doriti sa deveniti un obiect sexual si este de inteles acest lucru. Dar daca, cumva, va doriti sa intelegeti de ce va privesc toti oamenii ca pe un obiect sexual, atunci va recomand acest articol.




O tema de campanie feminista este obiectizarea femeii, sau cu alte cuvinte pericolul ca barbatii si societatea in general sa nu reuseasca sa  vada in femeie mai mult decat invelisul carnal, ignorand cu totul faptul ca fiecare femeie are si un suflet, anumite valori si preferinte si, mai ales, are anumite aptitudini, care pot fi puse in valoare si apreciate ca atare. Si poate ca de la apreciere vine si dezvoltarea, si punerea lor in valoare.

Dar numerosi barbati nu par a fi dispusi sa priveasca dincolo de invelisul superficial, iar asta, fireste, are drept consecinta subdezvoltarea personalitatii femeilor respective. Asadar, un prim factor care determina aceasta obiectizare este unul extern si coplesitor am putea spune: atentia barbatilor care este investita in aspectele superficiale si total refractara in fata celor de profunzime, cum ar fi solidaritatea dintre parteneri sau activitatile comune pe care le-ar putea realiza, in afara de sex, desigur.

Sexul si banii sunt niste adevarate obsesii ale zilelor noastre, niste stereotipii comportamentale si axiologice care ne abat atentia de la chestiunile de suflet. Fiindca sexul si banii reprezinta intr-adevar "latura vulgara" a cuplului, dar fac parte din cuplu si importanta lor este subliniata de societatea de consum in care ne-am dezvoltat, tentatia de a asimila cuplul ideii de consum este foarte mare.

Dar odata ce am cedat acestei tentatii, am ajuns exact in mijlocul problemei: femeia devine un obiect pe care ti-l permiti din punct de vedere material sau nu, iar ea insasi este constienta de "valoarea de piata" care se afla in corpul ei, si in functie de aceasta valoare, isi joaca cartile: cat de dominatoare isi permite sa fie sau cat de sus isi permite sa tinteasca - o chestiune de putere, nu-i asa? Cu alte cuvinte, nu doar barbatii superficiali se afla la originea obiectizarii femeilor ci si ele insele colaboreaza la aceast scenariu.

Ai idee cat de mult costa sa arati asa ieftina? Lana del Rey

Dar pentru ca acest articol este despre cum poate o fata sa devina un obiect sexual si nimic mai mult, m-am gandit sa va prezint cateva idei in acest sens, din perspectiva unuia ca mine. Ideile pot fi puse in legatura cu functiile cuplului si grupate in doua functii vulgare si doua functii de profunzime. Cele doua functii vulgare sunt cea economica si cea sexuala, iar cele doua functii de profunzime sunt cea de solidaritate si cea de socializare.

Latura Vulgara a Cuplului

  • Accentueaza functia economica! O femeie materialista are mai multe sanse sa devina un obiect, lesne de inteles. Eu personal respect foarte mult femeile materialiste fiindca nu se incurca cu mine si stiu foarte bine ce vor de la viata. Iar acesta este un lucru demn de respect! Din pacate insa, s-ar putea sa nu le placa ce descopera pe aceasta cale: barbati care le cumpara si situatii conjugale extrem de instabile. Fiindca barbatii care le-au cumparat pot sa cumpere multe alte fete, din ce in ce mai frumoase, mai dotate si care "dau bine".
  • Accentueaza functia sexuala! Functia sexuala a cuplului se refera la aspectele implicate in viata sexuala a unui cuplu: cum, cand, unde, cat de des, s.a.m.d.. De asemenea, se refera la asteptarile pe care le au cei doi parteneri din acest punct de vedere si la capacitatea lor de a si le implini reciproc. Cand tot ceea ce ne preocupa este sexualitatea, pe care, eventual o cumparam si o vindem pentru avere, sunt multe sanse sa ne surprinda faptul ca ceilalti ne trateaza ca pe niste obiecte sexuale. 




Latura profunda a cuplului:

  • Renunta la functia de solidaritate! Asadar ati investit foarte mult in partea economica a relatiei si in latura ei sexuala dar parca nu ati devenit inca un obiect. Va aflati abia la mijlocul drumului dintre fiinte si obiecte, Functia de solidaritate, este o necesitate asociata umanitatii noastre: ca oameni avem nevoie de suport, recunoastere, intelegere si incurajare. Maslow vorbea despre apartenenta si nevoia de respect venit din partea celorlalti. Ei bine, daca va doriti sa deveniti niste obiecte, este necesar sa va lipsiti de orice legatura afectuoasa cu partenerul vostru, sa renuntati la toata aceasta solidaritate asezonata cu sustinere emotionala, incurajari, imbratisari si pupicuri pe frunte.
  • Renunta la functia de socializare! Socializarea presupune existenta unor valori comune, si, drept urmare a acestui lucru, existenta unor activitati realizate in comun, cu acelasi entuziasm, daca este posibil. Daca doriti sa deveniti un obiect, este de preferat sa nu aveti prea multe lucruri in comun cu partenerul, asa incat sa nu existe acele activitati comune si nici acele "good times" pe care le-ati putea trai impreuna. In felul acesta, nu va leaga decat banii si sexul iar asta inseamna ca partenerul v-ar putea inlocui oricand cu o papusa gonflabila.
Dupa cum observati, ideea este ca respectiva femeie sa puna accent, sau, daca doriti, sa faca o ingrosare a functiilor vulgare ale cuplului, pe de o parte, in timp ce ignora cu desavarsire dezvoltarea functiilor de profunzime, cum ar fi solidaritatea si socializarea. Cred ca este o cale numai buna de a ajunge un simplu obiect si nimic mai mult. Dar, nu-i asa, cine isi doreste sa devina un obiect?

Cred ca percepeti si singuri ironia situatiei, si intelegeti sarcasmul care se ascunde in spatele acestui titlu provocator. Nu vreau sa-mi subminez singur articolul, dar, dupa cum puteti observa, puteti folosi aceste informatii pentru a NU DEVENI UN OBIECT.

Cred ca femeile, care au primit darul frumusetii din partea evolutiei si din partea providentei, vor fi tentate sa foloseasca acest dar pentru a atrage parteneri, dar nu doar atat, caci in ziua de azi frumusetea vinde si cumpara, atrage atentia si asigura, in prezenta altor inzestrari, baza necesara unei cariere de succes. Cu toate acestea, frumusetea nu este suficienta, iar o fusta mai scurta si niste pantaloni mulati s-ar putea sa va duca in directii pe care nu vi le doriti cu adevarat. Nu va limitati la asta si nu va inconjurati cu oameni care se rezuma la asta!








(1) Imaginea Folks, there is something..., de Bill Strain, via Flikr, sub licenta CC BY 2.0



Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, psiholog, membru al Colegiului Psihologilor din Romania, consilier educational si psihoterapeut. E-mail: teleologia@yahoo.com


Show comments
Hide comments

2 comentarii: