Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, psiholog, membru al Colegiului Psihologilor din Romania, consilier educational si psihoterapeut. E-mail: teleologia@yahoo.com

marți, 5 mai 2015

Cu Depresia pe Android

E vremea tehnologiei si a internetului. Exista tot felul de aplicatii pentru telefonul mobil. Insa nu mica mi-a fost mirarea sa descopar ca sunt destul de multe aplicatiile care "vin in sprijinul" celor care sufera de depresie.





Intamplator am descoperit niste aplicatii de mobil cu profil... terapeutic, chiar psihoterapeutic. Fireste, eu insumi sunt un fel de "aplicatie", in sensul ca practic consilierea online, dar am fost curios ce iti poate oferi o astfel de solutie. Asa ca mi-am sters vreo 3 chestii din Android si am facut loc acestor curiozitati ale lumii virtuale.

Este oarecum bizar si total neprofesionist sa bagatelizezi ingrijirea, si poate in special ingrijirea mentala. Iar asta m-a determinat, la inceput sa am o atitudine usor sceptica. Cum ar putea cineva care mai si sufera, sa isi lase destinul pe mana... unei aplicatii, ce afirma pe alocuri ca nu este realizata de profesionisti ai sanatatii psihice?

Am testat bunaoara 2 dintre ele - Mood Tools si 7 Cups of Tea. Amble au calitati si defecte. Principalul dezavantaj este ca sunt in limba engleza, amandoua. In timp ce Mood Tools este mai curand o pseudo terapie cognitiv comportamentala (CBT), 7 Cups of Tea, este mai curand un chat, cu o comunitate aferenta, formata pe de o parte din persoane care ofera suport si pe de alta parte, din persoane care il cauta.

Fireste, ambele mai au dezavantajul ca solicita un telefon mobil cu Android si acces la internet si o minima capacitate de a lucra cu tehnica de acest fel.

MOOD TOOLS

Este o aplicatie - jurnal, care ofera cateva sectiuni ce s-ar gasi si intr-o psihoterapie de tip CBT (cognitive behavioral therapy). Sectiunile sunt urmatoarele:

  • Informatii - o definire sumara a depresiei si cateva simptome ale diferitelor tulburari de dispozitie  

  • Test - o auto-evaluare oarecum simplista ce are in vedere simptomele depresiei, enumerate anterior 

  • Videoclipuri - in special legate de meditatia ghidata (hipnoza terapeutica pentru depresivi) sau muzica de relaxare si sunete din natura (de exemplu ploaia sau susur de izvor, furtuna de zapada, etc), plus cateva discursuri relevante despre resurse si fericire (Ted Talks) 

  • Auto-Monitorizare - este o sectiune utila, desprinsa direct dintr-o psihoterapie de tip CBT, legata de diverse comportamente si activitati: hobby, miscare, practicarea gratitudinii, etc - cu o evaluare a dispozitiei inainte / dupa 

  • Jurnal mental - de asemenea, o sectiune utila, poate cea mai utila din aplicatie, care scoate in evidenta anumite convingeri sau ganduri dezadaptative si incearca sa ne ajute sa le schimbam 

  • Plan de siguranta - o sectiune in care suntem ajutati sa ne formam o retea de siguranta, interioara (ganduri, atitudini, sensuri) si exterioara (suport mai mult sau mai putin profesionist sau activitati)

Se considera ca CBT-ul este tipul de terapie care lasa cel mai putin loc improvizatiei si originalitatii terapeutului, comparativ cu psihoterapia centrata pe persoana sau mai ales cele de tip psihodinamic. Aceasta aplicatie nu face decat sa scoata in evidenta acest punct slab al CBT-ului si, probabil sfarseste prin a enerva si mai mult decat un CBT adevarat, prin tehnicizarea excesiva. Daca CBT-ul este "ingineresc", ei bine, aceasta aplicatie este ca o schema din desenul tehnic.

S-ar putea sa va descumpaneasca aceasta lipsa de suflet si aceasta eliminare a artei din terapie. Nu spun ca nu are nimic de oferit, dimpotriva. Aplicatia te poate lamuri in privinta modului in care functioneaza mintea unei persoane care sufera de depresie. Dar inclin sa cred ca o persoana suferinda nu are rabdarea necesara sa inteleaga toate aceste lucruri.

Toate vulnerabilitatile CBT-ului se accentueaza in Mood Tools. CBT-ul, rece si sec, nu ofera o intelegere a persoanei prin prisma trecutului sau a produselor activitatii, iar de aici, si lipsa de sensibilitate. De asemnea, CBT-ul ignora orientarea spre scop a personalitatii si in special scopurile din spatele simptomelor.

Aplicatia Mood Tools este deci o sinteza de teste, scale de evaluare si informatii utile. N-ar reusi totusi sa inlocuiasca o terapie adevarata si s-ar putea sa ramana la stadiul de jurnal ingineresc.

7 Cups of Tea

Pare ca aceasta aplicatie vine sa compenseze ceea ce ii lipseste aplicatiei prezentate mai sus - contactul uman. Aplicatia ofera cateva alternative de contact care insa manifesta acelasi gen de dezavantaje pe care le-ati sesizat in camerele de discutii in general si in cele cu profil psihoterapeutic in particular.

Ma refer la efectul haotic care se creaza ca urmare a faptului ca toata lumea poate sa spuna orice, oricand, iar problemele se amesteca intr-un mod nefericit, rezultatul fiind o totala brambureala. Desigur, intentia a fost pozitiva si merita apreciata.

Mai demne de interes sunt sectiunile de forum (unde interventiile sunt temperate) sau chiar sectiunea de discutie ONE-O-ONE. Aici insa nu am gasit decat o fata de 18 ani din Italia, care era dispusa sa vorbeasca in privat si mai ales sa asculte, dar aparent mai discuta cu inca cineva si asta, fireste, ii slabea performantele.

Iarasi, nu pot sa nu admir intentiile pozitive din spatele aplicatiei si gestul generos al celor care ofera din timpul lor pentru a vorbi despre problemele altora.

Totusi, concluzia nu este obligatoriu in favoarea acestei forme de suport. Dezavantajele fac ambele aplicatii sa nu se prea compare cu o consiliere psihologica adevarata. Imi place sa cred ca nu e o concluzie nedreapta sau prea subiectiva. Am mentionat insa ceea ce gasesc util la aceste aplicatii. Mai mult decat atat, le-am facut si publicitate si le puteti incerca si singuri. Cred ca am sa mai pastrez Mood Tools, o vreme, la mine in Android. 










(1) Imaginea Clinical Depression, de Iuliya Libkina, via Flikr, sub licenta CC BY 2.0 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu