Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

marți, 24 martie 2015

Dictatura Reciprocitatii

Ati platit pretul piperat al workshopului, dar primiti ca amintire un pix cu un aspect interesant si un calendar tematic. Pixul nu va scrie niciodata iar calendarul va cadea mereu de pe perete. Totusi, va bucurati foarte mult!




Este cunoscut faptul ca reciprocitatea este utilizata in manipulare. Manipulatorii stiu sa speculeze profundul nostru atasament pentru norma reciprocitatii, explicabil prin genul de educatie si modul in care evolueaza interactiunile intre oameni. Iti dau ceva si vei dori sa imi dai ceva in schimb. Iti iau ceva si probabil vei dori sa primesti si tu ceva din partea mea. E simplu, nu-i asa?

Mai mult decat atat, preluam acest mod de operare inca din copilarie, iar generatiile par a-si transmite una alteia acest tipar de inter-actiune. Asta spune multe despre natura sociala a omului, care, ca specie, a reusit sa supravietuiasca numai prin cooperare, colaborare si sprijin reciproc. Inteligenta superioara a omului l-a condus la aceasta solutie de bun augur, mai ales ca omul, luat ca individ nu este mai puternic decat alte specii si nici nu are suficiente resurse fizice care sa ii asigure supravietuirea in natura.

Si atunci colaboram!

Aceasta colaborare se manifesta prin intermediul schimburilor. Au aparut astfel schimburile economice, unde exista o valoare de piata, obiectiva si conventionala, a fiecarui produs oferit. Pe de alta parte, la nivelul interactiunilor sociale si intime dintre noi, valorile sunt mult mai subiectiv investite. Altfel spus, o cafea pe care ti-o ofer devine mult mai mult decat o cafea. Iar o prajitura pe care ti-o iau din fata, la o petrecere, este mult mai mult decat o prajitura pe care ti-o iau din fata. Cum asa?

Ei bine, la nivelul interactiunilor sociale, aceste bunuri, cat si gesturile pe care le facem sunt privite ca simboluri atitudinale. Asta face ca valoarea unei cafele pe care ti-o ofer sa creasca atat de mult incat, in momentul in care va veni randul tau sa imi oferi ceva, ei bine, cel mai probabil, te vei simti obligat sa imi oferi doua cafele, sau chiar o ciocolata scumpa. La randul meu, primind aceasta ciocolata, ma voi simti dator sa iti cumpar un CD preferat. Iar tu, primind acest CD, te vei smti obligat sa imi aduci un suvenir scump din excursia ta in orientul indepartat. Iata o asimetrie a schimburilor demna de tot interesul nostru!

Cercetatorii americani de la Chicago University, au descoperit prin mai  multe experimente, ca aceasta forma pe care o iau interactiunile si schimburile dintre noi nu este intamplatoare. Daca oferim mai mult decat primim si avem tendinta sa luam mai mult decat ne este luat, altfel spus, daca schimburile escaladeaza cu fiecare etapa noua a acestora, este pentru ca oamenii, incearca sa recompenseze o anumita atitudine - altruismul - pe care o considera laudabila la cei din jur, si, in mod similar, incearca sa pedepseasca o atitudine egoista pe care o surprind la cei din jur.

Asa se face ca o cafea sau o bomboana pe care le oferi, devin, la nivelul schimburilor inter-umane mult mai mult decat atat - ele, in constiinta noastra, devin simboluri ale faptului ca suntem niste persoane demne de incredere, care inteleg cooperarea si deci merita sa se afle in preajma celorlalti. De aceea, la workshopurile la care participati, veti primi aproape intotdeauna un pix frumos si un carnetel de care va veti bucura, chiar daca pixul nu va scrie niciodata, iar carnetelul este prost legat.










(1) Boaz Keysar, Benjamin A. Converse, Jiunwen Wang and Nicholas Epley (2008), Reciprocity Is Not Give and Take Asymmetric Reciprocity to Positive and Negative Acts, Department of Psychology, University of Chicago

(2) Psychological Science (2008) Reciprocity Is Not Give and Take Asymmetric Reciprocity to Positive and Negative Acts, website: Psychological Science accesat la 24.03.2015

(3) Imaginea A Fool and His Money, via Flikr, sub licenta CC BY-SA 2.0

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu