Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, psiholog, membru al Colegiului Psihologilor din Romania, consilier educational si psihoterapeut. E-mail: teleologia@yahoo.com

joi, 10 iulie 2014

Adolescenta si Succesul

Oare succesul in adolescenta prezice succesul mai tarziu, in viata? Vor ajunge oare tocilarii, sau adolescentii stersi sa isi ia revansa? Ce l-ai sfatui pe adolescentul tau in materie de atitudine vrednica de urmat in liceu?






O veche cercetare nostima de psihologie sociala ne arata ca pozele de la finalizarea scolii prezic destul de fidel ceea ce se va intampla mai tarziu cu noi, in viata, iar cei mai de succes membrii ai generatiei erau si cei care apareau mai luminosi si mai optimisti in poze. Cum una dintre marile slabiciuni ale oamenilor, din cele mai vechi timpuri a fost tocmai cunoasterea viitorului, cercetatorii din domeniul psihologiei sociale au incercat sa descopere acele detalii, acele atitudini si acele strategii de adaptare in masura sa sustina dezvoltarea armonioasa a personalitatii.

Astfel, au aparut mai multe studii care incearca sa descopere rolul unor factori precum popularitatea, a fi cool, sau a fi inadaptat - "nerdy" in perioada liceului si legatura acestora cu succesul si adaptarea la viata sociala. Marturisesc faptul ca eu insumi am realizat un studiu de proportii limitate (~ 60 elevi) in cadrul programului de masterat pe care l-am absolvit, prin intermediul caruia am incercat sa descopar care este "portretul robot" al pustiului de liceu popular. Studiul meu se numea "Ce este cool?".

Am obtinut astfel urmatoarea lista de trasaturi ce compun acest portret:

  • A avea simtul umorului - 98%  
  • Practicarea unui sport sau studierea unui instrument - 94%  
  • Fidelitatea fata de partener - 88%  
  • A participa la olimpiada - 88%  
  • Aparitia in reviste sau in videoclipuri de pe MTv - 86%
  • A salva un animal ranit ori cazut in canal - 86,5%
  • Acordarea primului ajutor unui coleg ranit - 80,7% 
  • A face cumparaturile pentru un batran - 53%
  • A avea cunostinte tehnico-stiintifice iesite din comun - 51%

A se observa din acest portret robot al pustiului cool din liceele brasovene, ca acesta este dotat cu abilitatea de a distra, de a reprezenta o inspiratie pentru ceilalti, este capabil sa ramana fidel si sa ajute, este util in toate felurile posibile, are un viitor promitator, care promite utilitate publica, cu alte cuvinte... este un servitor desavarsit. Asta imi aminteste de citatul biblic care spune ca acela care doreste sa fie cel dintai trebuie sa fie robul tuturor. Interesant mod de a deveni cool, nu-i asa?

Isus i-a chemat si le-a zis: "Stiti ca domnitorii neamurilor domnesc peste ele, si mai marii lor le poruncesc cu stapanire. Intre voi sa nu fie asa. Ci oricare va vrea sa fie mare intre voi sa fie slujitorul vostru; Si oricare va vrea sa fie cel dintai intre voi, sa va fie rob.


Dar ce spun studiile americanilor? 

1. A FI POPULAR - Wisconsin Longitudinal Study, inceput in anul 1957

Pe de o parte, un studiu longitudinal realizat de Universitatea din Wisconsin, afirma faptul ca pustii cei mai populari din scoala, adica aceia cu o retea de prieteni suficient de larga, aveau sa devina si cei mai bine platiti profesionisti, mai tarziu, in viata lor. Pustii populari din scoala erau cei mentionati cel mai frecvent in calitate de prieteni de catre colegii lor. 

Cei din jur erau aceia care decideau nivelul de popularitate al unui pusti, mentionand numele sau in calitate de prieten si aici ne dam seama ca nu era suficient sa ai o relatie superficiala sau insuficient apreciata pentru a fi mentionat la categoria `prieteni`. Explicatia propusa de cercetatori a fost aceea ca o retea larga de prieteni si abilitatea de a o forma si a o intretine, reprezinta un adevarat secret al reusitei materiale si sociale.

2. A FI COOL - studiul lui Joseph Allen, Universitatea Virginia, USA, 2014

S-ar parea insa ca a fi popular, adica prietenos si, eventual de ajutor, nu este acelasi lucru cu a fi `cool`. Intelegem asta dintr-un alt studiu longitudinal, dar mult mai recent, realizat cu ajutorul copiilor de gimnaziu si liceu. Astfel, copiii `cool`, par a nu reusi la fel de bine in viata precum adolescentii populari despre care vorbea studiul anterior citat. Ba chiar si copiii "stersi" se descurcau mult mai bine! Dar ce anume inseamna 'cool' in viziunea americanilor de liceu din decada 2004 - 2014?

S-ar parea ca sensul pe care studiul il acorda ideii de cool se leaga de anumite trasaturi exterioare, superficiale, care ii asezau pe pustii de liceu in centrul atentiei, fara prea multe eforturi din partea acestora. Mai exact, cool, insemna sa obtii atentia prin intermeiul unui comportament provocator, care se doreste a da impresia de maturitate si autoritate dar in realitate sugereaza mai curand lipsa totala a maturitatii emotionale si a intelepciunii. 

Un exemplu de astfel de comportament pseudo-matur, este a fura de la parinti sau a picta peretii cu un spray, a face curse ilegale, sau a sfida legile intr-un alt mod. Ei bine, copiii care erau asa de cool la varsta de 13 ani, aveau sa devina infractori dupa o decada, la varsta de 23 de ani, cand erau inregistrati de politie pentru consum de droguri sau fapte antisociale. Observati conotatia de "baieti rai / fete rele" a ideii de cool atribuita de pustii americani de azi.

Explicatia oferita de cercetator este aceea ca pustii au ramas atasati de aceste strategii de atragere a atentiei si chiar le-au dezvoltat, esuand in ce priveste cresterea in laturile pro-sociale ale comportamentelor recunoscute si recompensate de societate, cum ar fi cele care solicita competentele inter-personale, de ajutor si contributie la binele comunitatii.

Concluzie: Ei bine, marturisesc ca titlurile celor doua studii americane m-au derutat. Ele pareau sa sustina lucruri total opuse - unul afirma faptul ca a fi popular este calea catre succesul material si social, in timp ce studiul cercetatorilor de la Universitatea Virginia afirma ca popularitatea din gimnaziu si liceu nu duce nicaieri si ca ar fi de preferat o pozitie mai curand stearsa in topul popularitatii pustilor de liceu. 

Totusi, sa observam ca studiul  longitudinal al celor din Wisconsin incepea cu mai bine de jumatate de secol in urma, lucru care presupune ca si mentalitatile, valorile erau sensibil diferite pe atunci, exista probabil un acces limitat la educatie si asta conta, iar popularitatea se definea in cu totul alti termeni. Cu siguranta, si termenul cool avea o cu totul alta conotatie pe atunci. Se contureaza oare, doua moduri total diferite de a defini termenul cool? Nu imi ramane decat sa ma bucur ca mai exista inca la noi si adolescenti care definesc frumos acest termen. 

Ce inseamna cool pentru tine? Imi poti lasa un scurt comentariu mai jos.










Joseph P. Allen*, Megan M. Schad, Barbara Oudekerk and Joanna Chango © 2014 Society for Research in Child Development, Inc., What Ever Happened to the “Cool” Kids? Long-Term Sequelae of Early Adolescent Pseudomature Behavior

Wisconsin Longitudinal Study (WLS) [graduates, siblings, and spouses]: 1957-2005 Version 13.01. [machine-readable data file] / Hauser, Robert M. and Sewell, William H. [principal investigator(s)]. Madison, WI: University of Wisconsin-Madison, WLS. [distributor]; <http://www.ssc.wisc.edu/wlsresearch/documentation/>

Iftimie, M., 2012, Ce este cool? Valori deviante la adolescentii de liceu. Lucrare de portofoliu la disciplina Devianta Scolara, Masterat Consiliere Educationala, USH, Bucuresti.

Show comments
Hide comments

6 comentarii:

  1. Cam asa ceva http://www.youtube.com/watch?v=TKLSua9T0bc

    Cool - incercarea unei persoane de a-si satisface anumite nevoi, utilizand metoda cea mai usoara.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine! Te mai astept sa ne impartasesti din experienta ta.

      Ștergere
    2. Nu, nu este bine! Tampenia asta a invadat spatiul publicitar, cand de fapt ar trebui interzisa. Avem tinerii pe care i-am educat, adolescenti ce pun in practica ceea ce observa la "modelele" pe care societatea le ofera.
      "Societatea are tipul de adolescent pe care-l merita" Julian Ajuriaguerra

      Ștergere
    3. Nu prea vad la tine resemnarea mioritica dar ce crezi ca putem face noi pentru a schimba asta? :)

      Ștergere
    4. Putem sa le oferim si cealalta optiune de a-si satisface nevoile si a de a accesa starea de bine, poate rezultatele nu vor fi atat de repede evidente, dar cu siguranta vor fi de lunga durata si mult mai benefice atat pentru ei, cat si pentru societatea in care traiesc :)

      Ștergere
    5. Ai dreptate Cristina: in fond noi cautam starea de bine si avem impresia ca daca obtinem atentia, pe orice cale, am realizat ceva in acest sens. Imi amintesc o replica dintr-un film vazut recent: "nu exista publicitate negativa" - aproape ca un motto al generatiei actuale, care considera ca acapararea atentiei pe orice cale este secretul reusitei in viata.

      Ei bine, s-ar putea sa ne fie usor sa atragem atentia (poate si banii, pe aceasta cale) asupra noastra, dar vom ramane aceiasi oameni limitati, incapabili sa isi gestioneze resursele si sa isi administreze emotiile. Mai bine incet si sigur decat rapid si anapoda. Exista in fond o meritocratie la care ne vom intoarce intotdeauna pentru repere - cu conditia sa fie autentice.

      Multumesc pentru comment. Te mai astept cu alte ganduri profunde! :)

      Ștergere