Efectul cel mai vizibil al rasfatului pare a fi unul comportamental - lipsa de respect, sub toate formele sale. Dar oare lipsa de respect se poate reflecta si in modul cum sofam?
Un studiu facut in America scoate in evidenta motivele pentru care adolescentii fac accidente rutiere: lipsa atentiei la volan (21%), viteza prea mare (21%) sau faptul ca au fost distrasi de ceva din interiorul sau exteriorul masinii (20%). Aceste motive par a elimina stereotipul adolescentului aflat in cautarea senzatiilor, privind doar spre propria satisfactie, invocand mai curand lipsa experientei de viata (2). Si totusi ...
Cand adolescentii fac accidente rutiere, pe de o parte ai spune ca e normala lipsa de experienta si de responsabilitate la varstele fragede. Pe de alta parte, nu poti sa nu te gandesti ca acuitatea simturilor si reflexele sunt net superioare la varsta adolescentei, comparativ cu cele mai inaintate. S-ar putea oare ca accidentele de circulatie, deloc putine, in care sunt implicati adolescentii sa aiba de fapt la origine probleme de atitudine, si deci de educatie?
Este oare posibil ca acea lipsa de respect, caracteristica copilului rasfatat sa se reflecte si in modul cum conduce masina? Un alt studiu arata ca adolescentii care se trezesc devreme (si se culca tarziu, probabil, caci asa se face), sunt mai frecvent implicati in accidente de circulatie (3). Fireste, e un topic american, insa adolescenta prelungita, adica ultima parte a adolescentei, dureaza pana la 25-27 de ani, varste la care apar multe accidente de circulatie chiar si in Romania.
Marea majoritate a oamenilor sunt de acord cu faptul ca rasfatul ca metoda de educatie este daunator, dar nu realizeaza cu adevarat care este semnificatia rasfatului si prin ce se caracterizeaza acesta. Un mod sanatos de a trata adolescentii este acela de a nu face pentru ei nimic din ceea ce pot face singuri. Francis. X. Walton
Ipoteza mea este ca adolescentii care produc accidente, datorita vitezei, sau a neatentiei, nu sunt nici prosti si nici atat de lipsiti de experienta. S-ar putea in schimb sa fie lipsiti de experienta in ce priveste comportamentele responsabile. A face lucrurile in locul lor, ar parea o dovada de iubire. Este insa o lamentabila lectie de viata.
Atunci cand un tanar nu a reusit, in urma "anilor de acasa" sa inteleaga ca isi are propria sa responsabilitate, si este dator sa fie respectuos si responsabil in toate rolurile sociale in care se afla - chiar si in cel de sofer, sau mai ales in acesta, putem afirma ca educatia primita nu l-a sprijinit in a deveni un membru responsabil al societatii. Iar societatii, prin diverse masuri coercitive, nu ii ramane decat sa faca ceea ce familia nu a reusit.
Iata doar cateva date legate de interactiunea parinte supraprotector / adolescent rafatat (4):
Credeti si voi ca accidentele rutiere numeroase in care tinerilor le apartine vina, ar putea avea la baza lipsa de respect fata de ceilalti si experienta limitata in relatia cu responsabilitatea?
Parintele
|
Adolescentul
|
|
|
(1) Imaginea Teen Driver, de State Farm, via Flikr, sub licenta CC BY 2.0
(2) Science Daily (April 22, 2011), Study pinpoints common critical errors in teen crashes, website: Science Daily
(3) Science Daily, (April 18, 2011), Crash rates may be higher for teen drivers who start school earlier in the morning, website: Science Daily
(4) Walton, X.W., (2012) Cum sa castigam de partea noastra copii si adolescenti, editura IPPA, Bucuresti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu