Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

miercuri, 5 octombrie 2016

Naufragiati in Visele Noastre

LOST - Naufragiatii, un film in care amitiri din viata civilizata se imbina cu viata primitiva de pe insula, asa cum viata diurna se imbina cu lumea viselor in care ne cufundam in fiecare noapte.




Va mintiti probabil ca pe la inceputul anilor 2000 aparuse serialul "LOST" - "Naufragiatii", despre un grup de persoane care au suferit un accident aviatic si au naufragiat undeva in Pacific, pe o insula, in drumul lor din Sydney spre Los Angeles. Era o drama psihologica, adica o poveste care accentua starile psiho-emotionale neobisnuite ale personajelor implicate. 

Intamplator am inceput zilele trecute sa privesc acest serial, caruia nu i-am acordat absolut nicio importanta la momentul cand se difuza la televizor si probabil ca nici nu l-as fi inteles cum l-am inteles acum, dupa ce "m-am incurcat" cu psihologia. Un amic de-al meu, psihoterapeutul Dorin Victor Vasile a remarcat interesul pe care il acord serialului si curiozitatea mea si mi-a confirmat sec banuiala ca... "el nu duce nicaieri".

Dar dupa cateva episoade am ajuns sa privesc filmul intr-o cu totul noua perspectiva - facand abstractie de intamplarea in sine, de de naufragiul si incercarea pasagerilor de a supravietui si a cauta o iesire din aceasta situatie. Am avut o revelatie cutremuratoare cand mi-am dat seama ca de fapt filmul descrie cu multa acuratete ... lumea viselor, universul acestora intens si febril in care toate temerile si dorintele noastre sunt explorate intr-un mod creativ si fascinant.

Cum visurile sunt reprezentari ale conceptiilor, visul este o insiruire de imagini care reflecta ideile visatorului. Visul este o forma de gandire in care sunt folosite imagini in locul unor moduri de expresie mai abstracte. C. Hall.

Probabil ca voi nu ati privit niciodata acest serial la modul acesta si va inteleg perfect. Dar substratul oniric al filmului merita apreciat. E ca si cand niste oameni care nu s-au cunoscut niciodata intre ei si nici nu se vor cunoaste vreodata, interactioneaza in lumea miraculoasa a viselor, de pe bazele personalitatii lor, cu manifestarile specifice. Contextul nu mai este insa cel al societatii moderne, iar imaginile sunt reduse la ceea ce Freud denumea "dorinte si frici infantile".

"Similitudinea pe care o pot observa intre gandirea onirica si cea a copilului se afla in primul rand in predilectia pentru reprezentarile concrete si imagistice. Se poate intampla ca un copil mic sa traduca termeni abstracti in imagini, pentru a-i putea invata si a-i manipula mai usor. Cunosc un copil de 6 ani care, pentru a memoriza zilele saptamanii, atribuia fiecarei zile o forma si o culoare." Jaques Montangero

Fiecare dintre personaje poate fi inteles mai bine prin prisma acestor manifestari simbolice. Toate personajele sunt coerente si identice cu sine in lumea onirica a insulei si in plus, prezente si personaje stranii apar in mod constant, de nicaieri, pentru a scoate in evidenta manifestarile personale ale celor implicati si convingerile lor de viata. Fiecare dintre personaje isi "viseaza" experienta pe insula care intruchipeaza acele temeri, nevoi, convingeri, calitati, resurse personale.



  • Jack - medicul din grupul naufragiatilor este intotdeauna cel care se implica in sustinerea si salvarea celor din jur, este, nu-i asa, un "salvator de profesie" care vine sa repare greselile celor din jur prin eforturi si sacrificii impresionante.

Visul reprezentativ al lui Jack: incercarea sa disperata de a-l salva pe tanarul Boon, accidentat si fara sperante, cand medicul se lupta cu evidentele pentru a-l mentine in viata pe baiat. Asta facea si in "lumea reala"!

  • Kate - este cea care incearca sa isi depaseasca mereu limitele si pare ca se asociaza intotdeauna cu "tipul cel rau", fiindca este un tip plin de surprize si ii da impresia ca acea depasire de limite chiar se realizeaza. Din pacate pentru ea, intra mereu in bucluc fiindca tipul cel rau ii acorda intotdeauna misiuni riscante. 

Visul reprezentativ al lui Kate: Situatia in care Loke o convinge sa intre prima in ubloul gasit in jungla, iar ea este suficient de credula si curajoasa sa o faca, desi acolo se putea intalni cu absolut orice. Asta facea si in "lumea reala"!

  • Sawyer - este "tipul fara de suflet" care ascunde un copil ranit ce incearca sa isi ia revansa impotriva unei lumi care l-a speriat si l-a umilit. Urmareste mereu "cate un mistret" care i-a luat ceva si cauta sa pedepseasca pentru a-si gasi linistea. Este in acelasi timp un psihopat oportunist ce are scuza perfecta pentru a-si manifesta cele mai primitive si murdare tendinte. 

Visul reprezentativ al lui Sawyer: Momentul in care incepe sa adune lucrurile care i-ar putea fi de folos din avionul cazut si de la cei care si-au pierdut viata. Asta facea si in "lumea reala"!

Simbolurile onirice sunt reprezentari vizibile ale conceptiilor. Pentru ca un obiect, o activitate, sau o scena sa devina simbol, este necesar ca conceptia subiectului visator despre acel obiect, activitate sau scena sa fie identica cu conceptia sa privitoare la obiectul referent.

Asa cum spuneam, fiecare dintre aceste personaje, ca si restul, se comporta potrivit cu personalitatea lor, iar faptul ca se afla in mijlocul junglei, pe insula salbatica, desi pare ca le influenteaza evolutia, prin intermediul conditiilor aspre sau al prezentelor sinistre ce apar, personajele raman ele insele, cu manifestarile tipice si cu perceptiile lor. Totusi, insula si tot ce se intampla aici reprezinta, din punctul meu de vedere o metafora (in sens oniric) care descrie realitatea in mod similar viselor.










(1) Imaginea Hawaii Island 1971 Visit, de Don Pugh, via Flikr, sub licenta CC BY-ND2.0

(2) Hall, C. (1953), A cognitive theory of dream symbols. The Journal of General Psychology, 48, 169-186.

(3) Montangero, J., (2003) Vis si Cognitie. editura Polirom, Iasi

 (4) Cartwright, R., (2010), 24 Hour Mind, Oxford University Press

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu