Ne incanta faptul ca ne regasim in scenele unui anumit film. Validarea unei conceptii de viata are un efect catartic, chiar si daca "adevarurile" pe care le vedem confirmate sunt simple aberatii.
Alfred Adler spunea ca visele reprezinta un mod de a ne pregati pentru ziua care urmeaza - personalitatea genereaza in fiecare noapte un tip de arta care, fie pe gustul nostru, fie mai putin pe gustul nostru, are rolul de a ne incarca bateriile cu un anumit tip de energie (emotie), care ne va fi de ajutor in atingerea unor scopuri.
Mai aproape de zilele noastre, s-a dovedit faptul ca filmele declanseaza in noi stari similare stadiilor de somn R.E.M., cu bogate continuturi onirice - suntem ca si paralizati sub vraja povestii urmarite - nu din alt motiv, dar anumiti hormoni caracteristici acestei stari fac posibila incremenirea respectiva - altfel ne-am pune in scena visele, spre disperarea tuturor.
Ei bine, afectivitatea umana, numita in domeniu cu termeni precum "latura energetica a personalitatii", reprezinta aceasta energie necesara evolutiei noastre. In timp ce visele reprezinta un soi de... "arta generata endogen", se poate vorbi si despre arta pe care o primim din exterior si care are un rol similar - energizare pentru reusita.
Poate ca v-ati intrebat vreodata cum se nasc preferintele noastre artistice. De ce preferam un anumit cantec / film si nu altele? Sigur, putem sa ne multumim cu o explicatie emotionala de tipul "pentru ca imi place (si gata)", si sa consideram ca analiza este lipsita de sens. Cu toate acestea, preferintele nu sunt niciodata intamplatoare.
Preferam anumite filme si anumite cantece pentru ca ele ne confirma convingerile de viata, ne incarca energetic si astfel inlesnesc apropierea de idealuri. Spre exemplu, poate ca ati remarcat preferinta unora pentru "filmele cu prosti". Sau poate ati observat ca unii privesc cu placere filme documentare despre criminali in serie sau despre atacuri teroriste si teorii ale conspiratiei.
Fireste, mai ramane sa intelegem felul cum sunt interpretate aceste alegeri artistice - de ce ne plac si cum le intelegem. Spre exemplu, cand privim un film de groaza, suntem de partea agresorului sau de partea victimei - cu cine ne identificam? Altfel spus, nu este suficient sa stim cum se distreaza cineva, care este genul de arta pe care il consuma, trebuie sa intelegem si interpretarea pe care o da acesta artei consumate.
Mie unul imi este greu sa cred ca o personalitate de tip paranoid, cu rigiditatea si suspiciunile sale bine-cunoscute ar consuma cu placere comedii romantice, in fiecare seara, cu popcorn, sau ca o personalitate de tip schizoid, mare amatoare de activitati intelectuale solitare, s-ar da in vant dupa telenovele sud-americane.
Tot la fel, o tanara histrionica, care traieste intr-o continua telenovela ea insasi, nu ar putea sa prefere vreodata documentarele despre Jack Spintecatorul. Este de asteptat ca un narcisist sa iubeasca filmele despre luxul inaltei societati, unde isi va gasi inspiratia, sau chiar "filmele cu prosti", fiindca ii astampara setea de a se simti deasupra celorlalti.
Iata ce nu stiati despre influenta pe care o au filmele asupra noastra, in informatii oferite de cateva studii stiintifice:
>> Continuarea in Psihopedia PRO
(1) Imaginea Movies, de Michael Saechang, via Flikr, sub licenta CC BY-SA 2.0
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu