Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

duminică, 15 iulie 2018

Notorietatea Nemeritata

Ne putem afirma prin intermediul unor comportamente problematice? De fapt, mai nou, acesta pare sa devina o reteta universala de a razbi in viata. Iar cand lucrurile sunt duse la extrem, apar efectele secundare grotesti: crimele la indigo pentru notorietate.


o o o

De curand am auzit faptul ca un grup care promoveaza alimentatia de tip vegan a protestat impotriva celor care au produs aplicatia Skype pentru ca s-au simtit deranjati de faptul ca aceasta aplicatie foloseste emoticoane non-vegane. Da, buna intrebare: ce sunt emoticoanele non-vegane? Ei bine, sunt acele emoticoane care transmit faptul ca oamenii nu se alimenteaza vegan.

Daca spre exemplu un emoticon prezinta o salata in care sunt prezente niste oua, atunci ne aflam, cu siguranta, in fata unui presupus abuz indreptat importriva celor care au adoptat acest tip de alimentatie. Ei bine, cei de la Skype au luat aceasta revendicare foarte in serios si s-au conformat, adica au modificat sau exclus emoticoanele non-vegane din sablonul aplicatiei. Comentarii?

Da, se poate afirma faptul ca nu stim sa gestionam relatia cu pustii rasfatati pe care i-am crescut, iar acestia nu au nici cea mai vaga idee despre cum ar putea sa se adapteze la diversele aspecte ale realitatii. Dar apoi apare o campanie noua cum ar fi "No Notoriety" si ne pune pe ganduri. Pentru ca aceasta campanie chiar are substanta si nu doar ca exista intentii pozitive, dar exista si un pericol impotriva cauria lupta.


Pe scurt, campania "No Notoriety" (Fara Notorietate), lupta impotriva atitudinii adoptate de catre mass media si social media prin care, ori-de-cate-ori apare un eveniment negativ cum sr fi mass-shootingurile (deschiderea focului impotriva unor multimi de oameni), nu fac altceva decat sa ne suprasatureze cu informatii despre agresor, uitand pur si simplu sa vorbeasca despre victime sau alte trasaturi ale situatiei.

Care ar fi rostul acestei campanii. In primul rand, rudele victimelor se simt umilite de atentia pe care o primeste criminalul. Ele sunt primele care nu reusesc sa inteleaga aceasta atitudine si simt la un nivel cat se poate de visceral aceasta nedreptate. Pe de alta parte, vin specialistii din domeniul criminologiei care afirma ca nu este lipsita de relevanta sociala atitudinea pe care o abordeaza cei care ne prezinta aceste fapte pe canalele media.

Faptul ca acordam o atentie disproportionata autorilor unor grozavii ne-mai-intalnite nu face decat sa inradacineze ideea ca aceasta reprezinta o cale de a iesi in evidenta, de "a scoate capul din multime" si de a ne afirma. Criminalii urmaresc programele de stiri atunci cand se petrec grozavii si facand asta, invata tot felul de lucruri pe care ar putea sa le foloseasca, la randul lor.

Spre exemplu, la un moment dat, un astfel de "intreprinzator", a legat usa unde erau ostaticii cu un lant pentru a impiedica ostaticii sa iasa. Ulterior, acelasi modus operandi apare in actiunile criminale ale altora, semn ca baietii acestia chiar isi invata lectia inainte de a incepe sa opereze iar canalele de stiri reprezinta intermediarul ideal pentru asa ceva. Cine s-ar fi gandit, nu-i asa?

O sa-mi spuneti ca la noi nu sunt mass shootinguri, deci eu sunt cel care bate campii, ca de obicei. Dar ideea nu este chiar lipsita de relevanta. Fiindca si mass media de la noi promoveaza lucruri si oamenii a caror utilitate publica iti scapa pur si simplu. Chiar si eu ma fac vinovat de asta, daca ma gandesc bine, fiindca am publicat un articol in care ii faceam reclama unei vedete din lumea fotbalului.

Trista realitate este ca e foarte greu sa supravietuiesti atunci cand vrei sa promovezi valorile bunului simt si atat. Oamenii se aduna mai curand atunci cand nu au nimic de invatat de la tine, cu exceptia faptului ca invata totusi cum sa atraga atentia. Si poate ca ar fi utila aceasta idee "No Notoriety", daca am aplica-o pe scara larga.

Caci iata, vedem ce ni se intampla atunci cand acordam atentie fara discernamant, doar pentru ca cineva cere aceasta atentie si stie sa o acapareze. Poate ca lucrurile nu au degenerat suficient de mult incat sa intelegem unde duce aceasta atitudine de validare a ceea ce se cheama "Attention Whore" (Margareta Nistor: persoane care traiesc pentru atentia noastra).

Fenomenul deviant este insa complex si acest proces de "copie la indigo" poate fi intalnit sub diverse forme. Spre exemplu, pe youtube, apare o fata de 14 ani care se poarta grosolan si provocator ("Cash me outside / How bout that?"). Canalul ei de youtube si contul de instagram devin brusc extrem de vizualizate iar cineva ii ofera o cariera in hip-hop si ii scoate un album. Peste cateva luni ies la suprafata inca 10 exemplare de acelasi fel. E doar inceputul!

Cu alte cuvinte, fenomenul este real si mecanismul acesta de acaparare a atentiei chiar exista. Initial acesti oameni, care fie joaca un rol penibil, fie asa sunt ei, ne scandalizeaza. Apoi ne distreaza putin si ajungem sa ne abonam la canalele si conturile lor fiindca vrem sa vedem si maine cat de penibili vor fi. Cine castiga din asta? Cred ca raspunsul nu poate fi decat unul: castiga ignoranta, caci pentru circ se primesc bani frumosi.

Deci, probabil, atunci cand mentionam numele unor astfel de persoane, cand le folosim fotografiile, fara sa ne dam seama, nu facem decat sa le facem publicitate - caci aparent, in showbusiness, publicitatea nu pote fi decat pozitiva. Iar cand se petrece cate o grozavie iar niste teroristi deschid focul asupra unor civili nevinovati ori conduc avioanele deturnate in zgarie nori, ceea ce ramane este... notorietatea.

Pentru oamenii vulnerabili, lipsiti de stima de sine, cu complexe de inferioritate, astfel de modele vor deveni fatale. Caci daca unii se identifica cu eroii care inving intotdeauna, si respecta regulile bunului simt, altii se lasa influentati de persoanele care vaneaza notorietatea si o obtin prin minim de efort: facandu-se de ras, spre exemplu, sau luand niste ostatici, ori aruncand in aer o cladire.



Si este trist si faptul ca unii dintre noi ne lasam impresionati de atentia pe care o primesc cei care au tentative de sinucidere ori aceste tentatie le si reusesc. Si sunt de notorietate, nu-i asa, sinuciderile celebre care au avut loc in ultimul timp si care si-au gasit, numaidecat copiile la indigo. Pe undeva, te intrebi cum ar arata o stire despre o celebritate care s-a sinucis, daca i-am omite numele si nu ne-am ocupa asa mult sa-i lustruim imaginea publica.









(1) Imaginea Intoxicating Money, de Lauren, via Flikr, sub licenta CC BY-SA 2.0 sub licenta CC BY 2.0

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu