Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

vineri, 13 aprilie 2018

Elemente de Identificare

X este prima mea iubita, din scoala generala, cand, impreuna cu prietenii mei ii gasisem aceasta "porecla", ca un cod secret, fiindca o iubeam toti, exact ca in filmele pentru adulti, doar ca mult mai curat, in sensul de igienic din punct de vedere sufletesc. 


o o o

Stiti momentul acela cand te gandesti sa iti faci un tatuaj, pentru ca este la moda si are toata lumea... Sau poate ca sunteti mai de moda veche si nu simtiti nevoia sa va faceti un tatuaj, dar puteti oricand sa va achizitionati o bratara sau un medalion, un pandativ cu mesaj interesant. Sau poate ca accesoriile de acest tip nu sunt genul vostru, dar in schimb v-ar incanta sa va faceti un tricou imprimat cu un anumit mesaj, doar asa, pentru ca e vremea tricourilor... Cum ar fi un tricou imprimat cu apa, dupa ce ti-ai montat silicoanele.

Aveam intr-o vreme preocuparea aceasta de a studia mesajele de pe tricouri ale oamenilor si imi facusem o adevarata colectie de mesaje interesante. Oamenii sunt foarte inventivi cand este vorba despre asta si nu pierd nicio ocazie de a-si pune in evidenta personalitatea. Iata cateva dintre mesajele de pe tricou pe care nu aveam cum sa le uit:

  • "Sunt aici doar pentru bere." sau, in aceeasi ideee: un tricou imprimat cu homer Simpson: "Acum exista o solutie temporara - berea". Ati ghicit, acest om nu doreste sa para un intelectual rasat, desi poate ca este asa ceva si poate ca a scris vreo 3 carti de eseuri fiosofice. Poate ii este rusine sa isi imprime tricoul cu un citat din cartile sale fiindca nu vrea sa ia bataie pe strada.
  • "Care parte din Miau nu ai inteles-o?" Aici e vorba despre o femeie care probabil este foarte constienta de feminitatea ei, stie sa si-o puna in valoare si, mai presus de asta, are si o doza sanatoasa de demnitate personala. Femeile vor sa fie ca ea, iar barbatii vor sa fie cu ea.
  • "Exercitiu fizic, imbunatateste motivatia si productivitatea. Oricum, pentru a avansa profesional nimic nu se compara cu dormitul cu seful." E poate cel mai tare mesaj de tricou pe care l-am vazut vreodata si era purtat de un tip care avea o fixatie pentru femei maritate si sefe pe deasupra. Toate celelalte femei nu existau pentru el. Cred ca destinul a facut ca el sa gaseasca dintre toate tricourile de pe pamant, tocmai pe acela.
  • "Viata ar fi mult mai simpla daca...." Ei bine aici avem a face cu un adevarat test proiectiv. Mesajul este incomplet si, daca esti intr-o dispozitie adecvata, incepi sa te intrebi ce s-ar potrivi pentru a completa aceasta propozitie. In felul acesta tricoul respectiv determina un adevarat proces de auto-cunoastere, desi l-ai vazut la un necunoscut de pe strada.
  • "I love you / I don't love you". Da, este un tricou foarte creativ si, in functie de starea ta de moment poti sa ii schimbi mesajul. Tot ceea ce trebuie sa faci este sa indrepti bucatelele de sclipici in jos pentru mesajul numarul 1 sau in sus, pentru mesajul numarul 2. Aici adimiri mai curand creativitatea producatorilor decat personalitatea celui care poarta asa ceva. No offense, exista insa o varsta si pentru asta, nu-i asa? 
Dupa cum observati, puteti sa puneti pe tricou orice mesaj, puteti sa deveniti creativi si sa vorbiti, in acest fel, lumii, despre voi insiva. Evident ca unii vor alege mai curand sa arate lumii ceea ce trebuie, nu ceea ce simt ei cu adevarat, din motive bine determinate - ceea ce simti cu adevarat este mult prea ciudat sau risti sa determini reactii pe care nu ti le doresti  - si atunci alegi sa economisesti resursele.

Daca esti Stevie T, star canadian pe youtube, probabil ca nu ai nevoie de un tricou cu mesaj. I-as recomanda insa unul cu Duffy Duck. Ar perfect pentru el.




Insemnele, inscrisurile, mesajele de pe medalioane si tatuaje, pot avea diverse functii, cum ar fi:

  • Sa reveleze personalitatea persoanei respective.
  • Sa obtina o anumita reactie sau sa influenteze comunitatea.
  • Sa distraga atentia de la alte aspecte ale personalitatii.
  • Sa reveleze anumite valori si sa le faca cunoscute.
  • Sa produca interes pentru persoana respectiva.
  • Sa aminteasca persoanei respective si lumii ceva anume.
  • Sa atraga atentia lumii asupra unui aspect (ecologie, societate, politica, etc)
  • Sa distreze si astfel sa atraga simpatia si prietenii, sa obtina adeziunea.
  • Sa impuna respect, poate chiar frica (vezi tatuaje cu mesaj antisocial)

Cred ca acestea sunt cele mai importante, dar cum imaginatia umana nu cunoaste limite, tot la fel pot sa apara functii noi ale acestor elemente de identificare. Cine stie, poate ca intr-o zi, oamenii vor purta un mesaj in care sa descrie partenerul visurilor sau datele personale si telefonul? N-ar mai trebui sa-ti fure facebook datele... Dar de unde a venit ideea acestui articol?

Eu personal nu sunt genul care isi face tatuaje, pentru un motiv foarte bun: nu prea imi plac intepaturile si in plus, nu stiu cat de igienic ar trebui sa fie procesul asta pentru a-mi castiga increderea. Dar asta nu inseamna ca nu pot sa compensez mesajele "de vara" cu tricouri, bratari sau, iata, un pandativ interesant.

Am intrat bunaoara pe un site si am avut de ales intre cateva mii de pandative - nu exagerez. Variau in functie de componentele si materialele care il alcatuiau, preturi, culori, firme producatoare, etc. Am tinut sa le vad pe toate de pe situl respectiv in speranta sa nu il ratez pe cel care ar fi facut "click" cu personalitatea mea. Cred ca v-am starnit curiozitatea, daca ati ajuns pana aici: ce gen este psihologu' asta, ce ar purta el intr-o zi de vara?

Ei bine, nu a fost usor sa ales, si nu as vrea sa devina un topic despre mine, dar am sa va spun ce pandativ am ales. Va mai tin putin in suspans. In timp ce cautam pandativul visurilor mele, mi-am dat seama ca intra in conflict ceea ce vreau sa imi aminteasca mie pandativul cu ceea ce vreau sa transmita lumii. Cu alte cuvinte, cateva din functiile mentionate mai sus intrau oarecum in conflict. Oare de ce as purta eu vara, la vedere pandativul?

Am avut de ales intre un scorpion (desi sunt in zodia Balantei, LOL), un paianjen (da, stiu, dar totusi arata foarte bine), cruciulite splendide, niste placute de identificare de tip army, un dragon, un labirint, litera M, numele Sarah, si asa mai departe. De fiecare data cand imi placea ceva, ma intrebam, inevitabil, ce va crede lumea si ce legatura are asta cu mine. 

Observati ca am un stil de alegere mai curand analitic, orientat social, in contrast cu, sa spunem, stilul bazat pe emotie sau stilul practic - cand as fi luat probabil un desfacator de conserve, drept pandativ si toata lumea stia ca se poate baza pe mine la o adica. Am ajuns la concluzia ca cei din jur si reactiile lor s-ar putea sa fie mai importante decat mi-as dori si atunci era de preferat sa nu-i provoc cu te miri ce pandative extremiste (un colt de lup sau un glonte cu scorpion.)

Prin urmare, am judecat atat de mult problema incat am ajuns la concluzia ca ar fi de preferat ca lumea sa stie mai putin despre mine, mai ales ca unii sar la concluzii precum acrobatii la circ. Nu-mi doresc chiar asa de mult circ in viata mea. Daca iti doresti respectul celor din jur si o viata in armonie cu ei, este de preferat sa nu-i provoci, fiindca unii au mintea (prea) odihnita.

Deci, in final, am ales sa port un pandativ cu... litera X. De ce litera X? Cred ca deja unii dintre voi sariti la concluzii riscante si, prin urmare, am sa explic singur. Imi amintesc ca, pe vremuri, faceam mini-workshopuri si intrebam oamenii ce breloc au sau ce mesaj de tricou ar putea purta la vara. Ieseau la suprafata niste povesti incredibil de interesante. In general, oamenii abia asteapta sa vorbeasca despre "ale lor" (realizari, drame personale, idealuri, frici, etc) si, automat se facea legatura. 

Si aspectul care trebuie retinut aici este nu ceea ce gandim noi despre elementele de identificare ale celorlalti - mai ales ca este atat de usor sa ii incadram pe oameni in tot felul de clase si sa le aplicam tot felul de etichete. Ceea ce conteaza este intotdeauna povestea celui care alege un tatuaj, un mesaj de pe tricou sau un pandativ. Prin urmare, de ce litera X? Sunt eu genul care poarta litera X?

In primul rand, fac parte din asa-numita generatie X. Apoi X este necunoscuta din manualul de matematica, dar si de pe strada. X este si misterul, cu conditia sa nu fie prea dificila ecuatia. X este si numarul roman 10, ca in catalog. X este prima mea iubita, din scoala generala, cand, impreuna cu prietenii mei ii gasisem aceasta "porecla", ca un cod secret, fiindca o iubeam toti, exact ca in filmele pentru adulti, doar ca mult mai curat, in sensul de igienic din punct de vedere sufletesc. 

X este in primul rand reactia pe care o astept din partea celor care vor vedea pandativul - OK, mi-ati vazut pandativul: si ce daca? Inca merit sa fiu respectat! Inca nu stiti nimic despre mine: nu stiti ce am visat noaptea trecuta, de unde vin si unde ma duc, ce mi-a interzis doctorul, cate povesti de viata am ascultat, cate carti am citit sau am scris, cati dusmani am, si ce imi place la un om. Sunt doar un X, precum semnatura analfabetilor, sau marcajul din fata usii, cand vine popa, de boboteaza. 

Aplicatie: Dar tu? Ce tricou ai purta la vara? Si ce pandativ ai afisa ostentativ? Vei alege emotional, practic sau analitic? Ce semnificatie va avea pandativul tau si ce reactii vei starni cu el?








(1) Imaginea Bankok, de Roberto Trombetta, via Flikr, sub licenta CC BY-NC 2.0
Show comments
Hide comments

2 comentarii:

  1. "Dacă îți doreşti respectul celor din jur. . . ".Nu trebuie să doreşti aşa ceva! Cine vrea, te va respecta! Şi,ba da, oamenii pot fi provocați, contează, însă, cum? Chiar aceste articole, scrise de tine, sunt o provocare, şi de aceea te respect!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. @Anonim: Iti dau dreptate, partial. Ma astept la respectul oamenilor de bun simt si cred ca pot face multe in acest sens: sa raman in limitele bunului simt, sa ii respect la randul meu, sa fiu responsabil etc. Nu ma astept la respectul idiotilor pentru ei nu inteleg asa ceva. Acum sper ca are mai mult sens. :)

      Ștergere