Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

miercuri, 20 iulie 2016

Cursuri de Formare in Psihopatie

Oare si copiii tai fac cursuri de initiere in arta de a fi... un psihopat de top? Caci daca jocurile video ne faciliteaza experimentarea de noi roluri si dezvolta capacitatea de a rezolva probleme... in stil "psycho", atunci avem numeroase motive de a ne ingrijora.




Cand vorbim despre utilitatea jocului in viata noastra, se spun numai lucruri frumoase: jocul ne ajuta sa ne dezvoltam abilitatile de comunicare verbala si non-verbala si sa apreciem emotiile celorlalti, cu care avem sansa sa impartasim jucarii, dar si experiente interesante, pline de invataminte.

De asemenea, jocul faciliteaza experimentarea si familiarizare cu roluri noi, prin contactul cu propriile nevoi dar si cu nevoile si dorintele celorlalti. Jocul este prilejul contactului cu punctele de vedere ale celorlalti, devenind constienti de acestea si constientizand necesitatea gestionarii conflictelor inter-personale legate de, jucarii sau reguli ale jocului.

Se mai spune ca jocul amelioreaza personalitatea si o dezvolta, din toate punctele de vedere: fizic, emotional, sau din punctul de vedere al mentalitatii. Nu in ultimul rand, s-a vorbit intotdeauna despre virtutile jocului in ce priveste dezvoltarea capacitatii rezolutive si a creativitatii. Nimic gresit in toate acestea, nu-i asa?

Si totusi, acum, in anul 2016, a te juca inseamna a experimenta un soi de cosmar in care trebuie sa ai armele cele mai bune si sa ucizi cat mai multi oameni, cum ar face o masina criminala, programata sa ucida si lipsita de discernamant. Daca asta are a face cu dezvoltarea personalitatii, atunci avem motive serioase sa ne ingrijoram si sa ne intrebam in ce fel se dezvolta personalitatea sub influenta jocurilor video violente.

Se dezvolta limbajul? Sau ne ajuta aceste jocuri sa ... "experimentam noi roluri sociale" - cum ar fi rolul de persoana care calca pe cadavre pentru a-si atinge scopurile? Sau poate ca jocurile pline de violenta ne initiaza in arta gestionarii conflictelor... cu ciomagul si alte obiecte de acest fel?




Poate ca deja este prea tarziu si puteti afirma ca jocurile video fac parte din stilul vostru de viata. Dar vreau sa va spun o poveste. In anul 2003, un adolescent american de culoare, Devin Moore, care era dependent de jocul Grand Theft Auto: Vice City, a reusit sa se identifice atat de mult cu rolul pe care il avea in joc, incat a lasat in urma genul de macel pe care il vedeti in jocurile respective.
Jocul Grand Theft Auto a produs o uriasa controversa pentru natura sa adulta si temele violente. El se focalizeaza pe mai multi protagonisti care incearca sa se ridice in topul lumii interlope. Wikipedia
Doi politisti si un dispecer si-au pierdut viata la datorie in seara in care Devin Moore si-a propus sa fure o masina - exact ca in jocul sau preferat, iar cand a fost prins si dus la sectie, i-a ucis pe toti oamenii legii de acolo - exact ca in jocul sau preferat. Cand, in cele din urma, a fost capturat de Politie, le-a cerut politistilor sa traga in el - pentru ca "asa se face" in jocul acesta...
Viata este ca un joc video - fiecare trebuie sa moara la un moment dat. Devin Moore.
In urma acestui eveniment, dar si a altora, oamenii au inceput sa se intrebe unde ne duc jocurile care abunda in violenta gratuita si in care, nici mai mult, nici mai putin, ne identificam cu tot felul de criminali periculosi si "invatam sa rezolvam problemele" in cele mai infricosatoare moduri posibile, ca niste psihopati adevarati.

In mod interesant, adolescentul nu mai avusese probleme cu legea pana atunci. El se afla intr-un moment in care tocmai absolvise liceul si se inscrisese la o scoala militara de aviatie - o alegere interesanta, nu-i asa? O condamnare venita in acel moment, cu siguranta, si-ar fi pus amprenta asupra viitorului sau. Greu de inteles de ce nu a putut fi evitata aceasta situatie...

La procesul care s-a terminat cu o condamnare la moarte (injectie letala), potrivit legilor din statul Alabama, avocatul lui Devin Moore a incercat sa sustina nevinovatia acestuia, afirmand ca a fost incitat de jocul respectiv si invocand stresul post-traumatic, drept consecinta a abuzurilor suferite de tanar din partea tatalui sau.

Daca faceti parte dintre dependentii de jocuri si se intampla sa va ingrijorati cu privire la viitorul vostru, va ofer o lista de sugestii in caz ca va doriti sa va invingeti aceasta dependenta. Daca nu sunteti dependenti de jocuri, s-ar putea sa descoperiti ca cele cateva sugestii va pot fi de folos, in cazul altor lucruri cu care va confruntati, care au la origine dependenta originara de nefericire.








(1) Imaginea Killers, de Cristian Dagnino, via Flikr, sub licenta CC BY-NC 2.0

(2) Pieper, W.J., Pieper, H.M., (2009), Dependenta de Nefericire, editura Curtea Veche Publishing, Bucuresti

(3) Murderpedia, (acc. Iulie 20, 2016), Devin Moore, website: Murderpedia

(4) Wikipedia, (acc. Iulie 20, 2016), Grand Theft Auto, website: Wikipedia

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu