Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, psiholog, membru al Colegiului Psihologilor din Romania, consilier educational si psihoterapeut. E-mail: teleologia@yahoo.com

luni, 8 iunie 2015

Sedentarismul Mental

Cunoastem efectele sedentarismului asupra sanatatii fizice. Mai putin intelese sunt insa conexiunile existente intre sedentarism si depresie. Dupa ce veti citi in acest articol despre "exercitiile fizice mentale", nu veti mai avea nicio scuza pentru o sanatate ce lasa de dorit!

 



Nu mai acordam atentie miscarii. Motivele sunt multiple - necunoastere, supra-incarcarea cu sarcini si responsabilitati, un job suprasolicitant, care presupune statul pe scaun, o ambitie profesionala, televizorul, ca mijloc de recreere, alte mijloace de recreere care exclud miscarea. Acestea sunt ingredientele unui stil de viata sedentar si profund vulnerabil, cu tot ce presupune el. Putem vorbi despre adevarate ravagii pe care sedentarismul le face asupra sanatatii noastre, acesta reprezentand una din armele cu care ne ranim singuri (2).
 
  • boli ale inimii si ale circulatiei 
  • probleme ale articulatiilor 
  • diabet de tip 2 
  • probleme sexuale 
  • obezitate
  • probleme ale metabolismului 
  • cefalee
  • insomnia
  • cancer 
  • imbatranire si moarte prematura

Stiu, nu este o lista prea incurajatoare. Mai putin explorate au fost conexiunile intre depresie, sau alte tulburari emotionale si sedentarism. Totusi, de curand, un studiu a dovedit faptul ca suntem cu atat mai predispusi la depresie cu cat si stilul nostru de viata exclude miscarea (3). 

Consider insa ca legatura dintre depresie si sedentarism nu este una de cauzalitate ci de covariatie - unde apare depresia, apare si sedentarismul, fara ca una sa fie cauzata de cealalta, asa cum rasaritul nu este cauzat de cantatul cocosului, desi apar simultan.

Cauzele depresiei sunt complexe, de natura biologica, psihologica, sociala si chiar culturala, iar radacinile acesteia se gasesc in copilarie si in stilul de viata format pe atunci. De aceea, se poate descoperi ca o simpla crestere a activitatii fizice (un adevarat supliciu pentru un depresiv, cu lipsa lui de motivatie, bine-cunoscuta) nu reuseste cu adevarat sa elimine depresia (4). Este, cel mai adesea nevoie de o interventie terapeutica, prin aceasta intelegand psihoterapia propriu-zisa.

S-ar putea totusi sa avem nevoie de o motivatie serioasa, chiar si noi, cei care nu suferim de depresie, pentru a ne pune in miscare si a oferi organismului nostru conditiile de care are nevoie pentru a se mentine viu, tanar si sanatos. Din aceasta motivatie fac parte cunostintele despre necesitatea miscarii, un plan de exercitii si un model adecvat nivelului nostru de pregatire fizica, poate chiar si un partener de antrenament. 

De asemenea, conceptiile potrivit carora, miscarea e pentru cei tineri - "Dar eu am imbatranit maica / taica!" - reprezinta un mare impediment in formarea motivatiei pentru activitate fizica. Din pacate, chiar si tineri de 30 de ani pot avea astfel de conceptii uneori, urmarile si efectele fiind pe masura. 


Poate va este la fel de greu sa va vedeti alergand pe un teren de sport, pe cat imi este mie de greu sa ma vad rezolvand probleme de matematica superioara. Si totusi, merita din plin sa o faceti, chiar si la nivel mental. Se pare ca atunci cand ne vizualizam facand anumite exercitii, muschii reactioneaza intr-un mod aproape similar unei situatii in care le-am face, in mod real, ei, spre exemplu, arzand calorii si dezvoltandu-se (5). Iata o resursa importanta, chiar si pentru cei care, din motive de sanatate, nu se mai pot misca foarte mult (6).








(1) Imaginea Cable Beach Exercise, de Ross Websdale, via Flikr, sub licenta CC BY-NC-SA 2.0

(2) Mercola, J.; (August 7, 2014); Prolonged Sitting Can Lead to Depression and Other Mental Health Problems, website: Mercola.COM

(3) Jannique G.Z. van Uffelen, Yolanda R. van Gellecum, M.Soc.Sci , Nicola W. Burton, PhD , Geeske Peeters, PhD , Kristiann C. Heesch, DrPH , Wendy J. Brown, PhD (September, 2013) Sitting-Time, Physical Activity, and Depressive Symptoms in Mid-Aged Women, website: American Journal of Preventive Medicine

(4) Chalder, M., Wiles, N., Campbell, J., Hollinghurst, S., Haase, A., Taylor A.; (Jun 06, 2012); Facilitated physical activity as a treatment for depressed adults: randomised controlled trial; website BMJ

(5) Ranganathan VK1, Siemionow V, Liu JZ, Sahgal V, Yue GH.; (2004); From mental power to muscle power -- gaining strength by using the mind; website: NCBI

(6) LeVan, A.; (Dec 3, 2009); Seeing Is Believing: The Power of Visualization Your best life, from the comfort of your lazy boy; website : Psychology Today

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu