Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

duminică, 14 iunie 2015

666

Am castigat la pacanele si sunt fericit! Dar este oare, cu adevarat, o veste buna? Cercetatorii arata ca pretul real al castigurilor usoare ar putea sa fie o foarte proasta capacitate de decizie.




Una dintre cele mai nasoale situatii din viata mea la liceu a fost aceea in care am luat o nota de unu in teza la Fizica. Aveam 16 ani si, cu o zi inainte de teza, am fost invitat de un prieten la o sesiune de filme. Mi se oferea ocazia rara de a intra la cinematograf pe gratis. Ma simteam „cineva”! 

A fost un film polonez din care nu am inteles mai nimic (desi era subtitrat). Tin minte ca am vazut acolo o pereche de sani polonezi, formidabili, iar cand am ajuns acasa numai de Fizica nu mai aveam chef. Era primul trimestru si trebuia sa mergem cu caietele de teza de acasa asa ca am profitat de ocazie ca sa notez la mijlocul caietului, abia lizibil si „cu simt”, niste formule, pe care speram ca nu le va vedea nimeni.  

Dar nu a fost asa. Formulele au fost vazute si am fost facut de ras in fata clasei. „Ia tu un unu, domnul Marius!” a fost verdictul rece al profului de Fizica. Am invatat tot anul la materia asta, desi o detestam fiindca nu avea nimic palpitant sau artistic in dansa, si eforturile mi-au fost incununate de succes, in sensul ca nu am ramas „pe vara”. O experienta foarte stresanta care a durat si a durut foarte mult. Si totusi... Lectia a fost una pretioasa!  

Intr-un fel, mi s-a intamplat exact ce i s-a intamplat fetei din urmatorul videoclip.



Daca ar fi castigat 2000 de dolari atat de usor, probabil ca, acest castig generos si neasteptat nu ar fi facut decat sa o transforme intr-o prostituata. De altfel, prin forta lor didactica, sunt fascinante primele experiente dintr-un anumit context. Asa a fost descoperit efectul de imprinting, care presupune ca prima experienta intr-un anumit context este decisiva pentru comportamentul nostru viitor.  

Imprintingul este definit ca invatare rapida, cel mai adesea caracteristica unei anumite faze a dezvoltarii, si care nu prea tine cont de consecinte (2). Imprintingul, cred eu, este explicatia pentru majoritatea situatiilor in care, continuam sa facem ceva, desi experienta arata ca nu e bine si consecintele sunt negative. Psihoterapia este probabil singura sansa de a modifica aceste scheme comportamentale. 

Prima data cand am copiat, prima data cand am iubit, prima data cand am participat la un concurs, prima data cand ne-am pus creativitatea la incercare... sau prima data cand am facut sex pe bani... Prima data este, nu-i asa, un izvor de cunostinte, informatii, emotii dar si de concluzii ... Prima data este un tezaur informational!

S-a incercat intelegerea mecanismelor dependentei de jocuri de noroc prin fenomenul de imprinting. Astfel, cei care fac o „cariera de jucatori la cazino”, au adesea experiente cu „final fericit” in primele lor contacte cu jocurile de noroc. In timp insa, acest initial succes se dovedeste a fi o adevarata catastrofa (4). Caci, in fond, ceea ce ne ramane nu sunt banii ci informatiile, experienta cognitiva, iar de aici, capacitatea de a lua decizii. 

Insa nu doar primele experiente fericite par a influenta deciziile noastre. Chiar si experientele recente care au drept rezultat un castig sau o recompensa, ne conduc la acelasi mecanism al deciziei, viciat. Este deci adevarat faptul ca memoria retine mai usor primele dar si ultimele evenimente sau elemente dintr-un sir (Efectul Primaritatii / Efectul Recentei). Iar in final, se confirma Legea Efectului (Thorndike) - actiunile recompensate, persista.

Succesul este un invatator deplorabil. El seduce oamenii, facandu-i sa creada ca nu pot pierde. Bill Gates

Tentatiile sunt mari, este adevarat. Fetele frumoase sunt tentate sa castige usor de pe urma frumusetii lor. Barbatii puternici sunt tentati sa castige usor de pe urma fortei lor. Tinerii puturosi sunt tentati sa castige prin lene. Chiar si pensionarii sunt tentati sa castige usor de pe urma neputintei lor. Avem tendinta sa folosim ceea ce ne este la indemana. In final, se dovedeste insa ca bunul simt comun este singurul de pe urma caruia putem sa castigam ceva in viata.








(1) Imaginea Megan & the Check, de Asten, via Flikr, sub licenta CC BY-NC 2.0

(2) Wikipedia; Imprinting Effect (Psychology) website: Wikipedia

(3) Science Daily; (June 10, 2015); The price of happy-ending can be bad decision-making; website: Science Daily

(4) Iftimie, M.; (2014) Terapia prin catastrofa, website: Psihopedia 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu