Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

sâmbătă, 28 februarie 2015

English Party Girls

Pregatesti cu grija rochia neagra, pantofii cu toc si suvita rebela de pe frunte. Dar cateva ore mai tarziu, te trezeste Politia de pe un trotuar si te intreaba daca ai un act. Bun venit in lumea speciala a betivelor britanice!




Tinerele stilate din Londra, sau Edinburgh, secretare, corporatiste, femei de afaceri sau chiar tinere avocate cu cariere promitatoare, se pregatesc pentru o seara in club. Detaliile sunt importante - micuta rochie neagra, pantofii cu toc inalt si chiar suvita rebela de pe frunte. Machiajul atent te duce cu gandul la niste asteptari romantice speciale...  

Circula de ceva timp, pe retelele sociale, cateva poze care se raspandesc cu repeziciune - ele duc vestea peste mari si tari si ne arata ceea ce auzisem deja... Britanicii chiar beau, nu se incurca. Mai mult decat atat, beau si britanicele. Ce este de filozofat aici? Ei bine, pe mine m-a frapat cate ceva la aceste poze cu femei baute si cazute pe jos, pe strazile sofisticatului Regat Unit al Marii Britanii: 

a. Contrastul Romantic. Este vorba despre contrastul intre grija si nepasare - multe dintre aceste fete erau vizibil ingrijite, dar aceasta grija pentru sine pare sa fi falimentat la un moment dat, pe parcursul serii  

b. Statutul Social. Resursele materiale ale acestor femei pareau de asemenea evidente, in anumite cazuri - nu erau simple cersetoare sau golance, si nici prostituate. Ciudat lucru sa te duci la baut imbracata atat de bine ...

c. Solitudinea si Nefericirea. Desi, aparent, pareau bine integrate social, te izbea acea imagine a unei perfecte si apasatoare solitudini - daca nu erau singure, atunci cu siguranta erau certate cu toata lumea. Cum altfel sa ramana cazute pe jos?  

d. Vulnerabilitatea. Un om beat este vulnerabil in fata oricarui risc - e ca un bebelus abandonat, ce are nevoie de atentie speciala pentru a nu pati ceva sau a nu-si face singur rau. O femeie beata si cazuta pe jos, pare a fi culmea vulnerabilitatii.  

Femeile stiu ca sunt vulnerabile. Asta le face sa devina suspicioase si tematoare, si sa prefere sa iasa insotite sau sa nu le prinda apusul soarelui pe afara. O prietena nu calatoreste decat cu taxiul dupa ce, in adolescenta, a fost deposedata (jefuita) de anumite bunuri, de catre un grup de psihopati. A trebuit sa faca si psihoterapie pentru asta.  

Totusi, pare ca in UK, lucrurile merg altfel. Este cunoscut faptul ca cercetatorii britanici au pus in evidenta printr-un studiu, faptul ca barbatii sunt stimulati sa socializeze si obtin un soi de terapie de suport, informala, atunci cand se imbata, alcoolul avand acest rol surprinzator in grupurile de prieteni barbati. (1) Dar ce se intampla cu femeile care beau?  

S-ar spune ca o femeie cazuta pe jos este o adevarata "drama queen" pierduta si fara de speranta. Dar eu vad o anumita continuitate in comportamentul acesteia. Daca a iesit "la vanatoare" in club, iar vanatoarea nu a iesit bine, atunci ea poate recurge, in mod inconstient, la o betie de acest fel care o lasa pierduta, pe strada, acest fapt putand sa se dovedeasca ceva mai eficient decat clubul in sine. De ce?  

Putem vorbi aici despre ceea ce in psihanaliza a fost denumit "mecanism de aparare". Este vorba despre un comportament la care un psihic incercat si coplesit de dificultati, (chiar si plictiseala este o dificultate si o sursa de stres) poate recurge pentru diminuarea anxietatii, a suferintelor sufletesti.

Daca cineva se intoarce la un comportament caracteristic unei etape anterioare a existentei sale, cand viata era mai putin incarcata de stres, pentru un punct de sprijin, psihanalistii vor considera ca acea persoana recurge la regresie - unul dintre mecanismele de aparare cunoscute.  (2)

Este oare betia o regresie? Eu tind sa cred ca da. Omul beat este la fel de vulnerabil si expus ca si un copil. Acest copil nu doar ca actioneaza cu o drastica diminuare a discernamantului, a responsabilitatii, dar isi comunica in acelasi timp vulnerabilitatea catre lume, iar cei din jur, daca sunt persoane cu un suflet caritabil si spirit matern, vor reactiona ca atare. Altfel spus, regresia are o functie de comunicare a vulnerabilitatii. 

Dincolo de faptul ca, pe majoritatea barbatilor, ne cam sperie o femeie cazuta pe jos, pentru ca nu am putea intelege de ce se afla acolo si cat timp are de gand sa traiasca in acest mod, s-ar putea ivi, din neant, un cavaler pe un cal alb, carismatic si extrem de plictisit, care, nu doar ca devine sensibil la drama celei cazute - consider ca un barbat normal nu ar putea ignora o femeie cazuta pe jos - dar ar putea avea resurse sa o cunoasca pe aceasta Cenusareasa abandonata strazii, si poate mai mult...  

Desigur, nu este singura interpretare posibila, si, probabil, ca pentru fiecare femeie cazuta exista un adevar cu nuante diferite. Totusi, este un argument pe cat de strident pe atat de eficient, sa gasesti o femeie ingrijita si frumos imbracata, care a adormit pe strada. Si daca barbatii reusesc sa stabileasca mai usor legaturi cu ajutorul alcoolului, cred ca aceasta reprezentare teatrala monumentala a femeilor britanice, este de asemenea in masura sa aduca unei femei, un plus, mult dorit, de inter-relationare calitativa.

Carl Jung ar vedea in moda femeilor cazute pe strada jocul unui arhetip - ele chiar par a fi niste "frumoase adormite", in asteptarea printului care sa le trezeasca la viata cu un singur sarut...  

Altfel spus, nu doar ca traim intr-o poveste, dar anumite roluri - arhetipurile - par a juca o piesa prin intermediul nostru. Dupa Carl Jung, arhetipul este o forta supranaturala, de natura spirituala, care se exprima prin intermediul nostru, fiind continuta de inconstientul nostru colectiv.  Arhetipurile - niste duhuri sub a caror influenta ne aflam. (3)

Eu i-am spus arhetipul "victimei sexy", destul de raspandit in literatura universala sau in filme, in basme si desene animate, etc. Cenusareasa, Alba ca Zapada, Frumoasa din Padurea Adormita sau Mica Sirena, Pretty Woman, sunt doar cateva dintre rudele de suflet ale betivei britanice, care isi abandoneaza pantofii pe strada, precum Cenusareasa...  

Aproape in orice poveste exista o victima sexy, care da gust si sens povestii, provocandu-l pe Erou sa se depaseasca pe sine, pentru a veni in intampinarea nevoilor victimei. Imaginati-va numai cate calitati ar trebui sa aiba eroul salvator al betivei britanice: compasiunea, forta persoanala, toleranta, spirit matern, resurse psihologice si materiale, etc Poate putin cam mari asteptarile Cenusaresei moderne ...  

Pentru Adler lucrurile sunt mult mai simple: aceste femei sunt complet lipsite de sentiment comunitar si au considerat, fie si neconstient, ca urmare a influentelor social-educative, ca singura cale de a obtine atentia si iubirea celor din jur este aceea de a juca acest rol lamentabil. Ele ar trebui incurajate sa devina utile si sa creada in ceea ce au de oferit frumos si cu folos pentru toata lumea. (4) 


Keep calm and forget about vodka, comrade!  









(1) Emslie C, Hunt K, Lyons A. The role of alcohol in forging and maintaining friendships amongst Scottish men in mid-life.website: Pubmed.gov US National Library of Medicine National Institutes of Health

(2) Lhote, Jaquet, Ionescu, (2007), Mecanisme de aparare. Teorie si aspecte clinice, editura Polirom

(3) Jung, C.,G.; (1994) Puterea Sufletului, Psihologia Analitica, Temeiuri, editura Anima, Bucuresti 

(4) Adler, A., (1991), Cunoasterea Omului, editura Stiintifica, Bucuresti 

(5) Imaginea Abandoned via Flikr, sub licenta CC BY-SA 2.0


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu