Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

duminică, 10 noiembrie 2024

Globalizarea Iubirii

Ești un tânăr musulman care își dorește o viață prosperă într-o țară occidentală. Dar nu ai știut că va trebui să trăiești după reguli occidentale și că toți copiii tăi vor fi influențați de prietenii lor creștini, pe care nu îi preocupă stilul de viață auster al familiei tale. 



☆ ☆ ☆


O tânără blondă pe care o cunoști din copilărie a fost atrasă de seriozitatea unui coleg de facultate musulman și acum formează un cuplu inter-etnic cu acesta. Dar el este cam gelos, nefiind obișnuit cu o parteneră occidentală și făcând presiuni permanente pentru ca ea să-și schimbe comportamentul. Și pare că nicio schimbare, niciun sacrificiu nu sunt suficiente pentru a-l mulțumi pe tânărul Said. Oare vor reuși să rămână împreună până la adânci bătrânețe? O adolescentă dintr-o familie musulmană pe nume Amina este influențată de prietenii ei din cartier și a devenit influencer. Apoi și-a găsit chiar și un prieten occidental. Părinții consideră că a făcut familia de rușine și se gândesc cum să o pedepsească, una dintre alternative fiind chiar ceea ce se cheamă crimă pentru onoare

Oamenii sunt diferiți și, în general, asta nu reprezintă o problemă de netrecut. Dacă nu suntem extremiști care și-au făcut un obicei din a se lega de ceilalți pentru a-i umili și a scoate în evidență faptul că sunt diferiți și nu aparțin comunității respective, natura umană permite o doză de flexibilitate în fața noului și cei mai mulți dintre noi tolerează diversitatea fără a face din ea o problemă mai mare decât este în realitate. Totuși, incompatibilitățile dintre indivizii aparținând unor minorități și comunitățile care i-au adoptat, se fac simțite în relațiile romantice — locul unde diferențele pot deveni prea mari și evidente pentru a putea fi trecute cu vederea. 

Și da, oamenii sunt romantici iar unii dintre noi găsesc relațiile multiculturale extrem de tentante căci, nu-i așa, există oameni făcuți pentru a îmbrățișa drama. Începând cu Romeo și Julieta, celebrul cuplu din Verona, cu multe complicații, apărut din penița Marelui Will, nenumărate cupluri au întruchipat această contradicție, într-o formă sau alta. Și chiar dacă Romeo și Julieta nu au fost reali, nu înseamnă că nu au fost inspirați de realitate sau că nu au influențat, la rândul lor, cuplurile reale — una dintre multele situații în care viața imită arta.

Știați că există ceea ce se numește Efectul Romeo și Julieta? Este vorba despre amplificarea sentimentelor romantice atunci când cei din jur (familie, prieteni, etc) se opun relației respective. Tentația fructului interzis este ceva real și unii sunt făcuți să o trăiască și să o îmbrățișeze, considerând că viața este plictisitoare în absența unei intrigi de acest fel. Iar dacă diferențele dintre membrii unei comunități pot fi suficient de provocatoare, chiar și atunci când aparținem aceleiași națiuni și avem aceeași religie, lucrurile trec la un cu totul alt nivel atunci când apar sentimente și interes romantic între membrii unor comunități diferite, de etnii diferite. 

Probabil că nu există nimic mai apropiat de relația romantică cu un extraterestru decât relația cu un membru al unei comunități musulmane (ca să dau un exemplu la voia întâmplării), strămutat pe teritoriul unui alt stat ca urmare a globalizării pe care o trăim și care oferă soluții noi unor probleme universale: munca, sănătatea, nivelul de trai, drepturile omului, etc, făcând posibile visuri care în trecut depășeau sfera posibilului. Anxietatea în fața maselor de imigranți se bazează adesea și pe elemente concrete, cum ar fi dificultățile de integrare pe care acești imigranți le întâmpină în țările adoptive, nu doar pe faptul că unii dintre noi au complexe de superioritate și urăsc oamenii, în general.



 
Numeroase cazuri despre care aflăm pe rețelele sociale dar și pe rețelele de streaming, atestă faptul că aceste dificultăți sunt nu doar palpabile ci și extrem de provocatoare, deznodământul fiind, adesea, unul nefericit: atacuri, atentate îndreptate împotriva integrității fizice, scandaluri de dimensiuni uriașe sau chiar decesul violent și regretabil al unor persoane. Iată genul de probleme apărute în societățile occidentale care au început acest proces de globalizare cu mult timp înaintea noastră:

  • IUBITUL POSESIV DIN ORIENTUL MIJLOCIU — Comunitățile musulmane sunt mai curând patriarhale ceea ce înseamnă că au tendința să îi facă viața ușoară bărbatului. Dar o viață ușoară nu înseamnă obligatoriu dezvoltare spirituală fiindcă, fiind încurajat de comunitate, vârsta emoțională a bărbatului rămâne una mică, așteptările sale sunt lipsite de realism, în special într-o societate occidentală, iar lipsa experienței cu astfel de probleme îi determină pe bărbați să recurgă la măsuri primitive: încercarea de a domina prin forță, de a restrânge libertățile sau chiar de a pedepsi cu brutalitate. În ciuda primitivismului mijloacelor folosite, scopul pedepselor administrate este unul nobil: obținerea echilibrului emoțional mult dorit. 
  • FAMILIA CARE ÎȘI APĂRĂ REPUTAȚIA — În comunitățile musulmane, în special cele care încearcă să conserve un stil de viață auster și profund religios, așa cum este el înțeles în mod tradițional, apare situația în care o familie întreagă ia măsuri punitive și brutale împotriva unui membru, care de regulă este o femeie tânără, pentru a pedepsi comportamentul perceput ca fiind străin, ofensator și rușinos. De exemplu o îmbrăcăminte sau o relație considerată nepotrivită, adoptarea unui viciu occidental, pot face obiectul unor astfel de pedepse. În cazuri extreme, se ajunge chiar și la crime odioase, așa numitele crime pentru onoare, săvârșite chiar de familia victimei, prin unul dintre reprezentații acesteia, în scopul spălării onoarei acelei familii. 
  • COMUNITATEA PEDEPSEȘTE RUȘINEA — Chiar dacă nu se mai practică bătăile cu pietre, în forma lor biblică, prin care anumite comunități arhaice pedepseau comportamentele rușinoase, putem descoperi în schimb comunități care dezvoltă comportamente agresive și umilitoare împotriva unor membrii care le violează așteptările — blamarea, respingerea și izolarea. O forma de cyber bullying pe care am observat-o în comunitățile musulmane constă în practicarea unor comportamente agresive verbal pentru a atrage atenția cu privire la comportamentele considerate neconforme cu morala musulmană strictă. O fată dintr-o familie musulmană care a adoptat un stil de viață occidental poate fi umilită online prin diverse porecle sau denumiri jignitoare, ceea ce poate avea drept rezultat cele mai grave probleme de sănătate mentală, conflicte cu sine, probleme de anxietate și depresie. 
  • FETELE S-AU EMANCIPAT — Ei bine, pentru membrii comunităților de musulmani radicali această emancipare nu este una de bun augur. După câteva generații, tinerii care s-au dezvoltat studiind în școli publice, împreună cu copiii majoritari, au dezvoltat o identitate concurentă, iar influențele societății occidentale vor fi vizibile și vor genera adevărate conflicte între generații, între părinții care vor să conserve tradiția și copiii care caută inspirație la colegi și prieteni occidentali, devenind influenceri sau găsindu-și parteneri din rândul acestora. Universul unor astfel de persoane este extrem de complicat, marcat de chin și suferință emoțională, aceștia fiind nevoiți să ducă o viață dublă, să evite contactele cu familiile de origine sau să oscileze între dorința de a se integra în societatea de tip occidental și cea de a menține legături normale cu familiile și comunitățile de origine.



După cum afirmam mai sus, în anumite comunități musulmane, pare că scopul comunității este protejarea bărbatului de neplăceri. Iar asta nu face altceva decât, pe de o parte, să mențină bărbații într-o stare de involuție emoțională, în sensul că nu pot tolera absolut niciun fel de frustrare sau comportament care nu se potrivește cu așteptările lor, iar pe de altă parte, îi încurajează pe bărbați să recurgă la măsuri punitive și brutale pentru a restabili ordinea patriarhală și, în esență, a se calma -  căci violența, deși abuzivă, este un mod distructiv, arhaic și primitiv de a gestiona stresul. 

Și fiindcă scopul este acela de a proteja bărbații de frustrările inerente vieții, acest scop lipsit de realism în context occidental poate fi atins doar prin abuzurile îndreptate împotriva femeilor - acești vinovați de serviciu ai comunității, care pot fi folosiți pentru ca bărbații să își verse nervii și astfel să se bucure de o excelentă sănătate psihică, sau cel puțin așa cred ei. Așa stând lucrurile în comunitățile tradiționaliste, o influență occidentală, prin care femeile să fie emancipate și să își dorească mai multe drepturi și mai mult respect, nu face altceva decât să compromită modul de viață descris mai sus. 

Este genul de probleme pe care nu le conștientizezi decât când este prea târziu, adică după ce te-ai stabilit ca tânăr musulman care își dorește o viață prosperă într-o țară occidentală, unde poți să trăiești așa cum dorești, în stil tradițional, cu toate că peste tot în jurul tău există un concert de influențe occidentale cu care nu ai dori să ai de-a face dar ele își vor spune cuvântul, cu voia sau fără voia ta. Așa vei observa că fiica ta are concepții stranii despre carieră și drepturile femeilor, că dorește o relație cu Gheoghiță, din biserica ortodoxă și a început să posteze tâmpenii pe internet, ca să-ți facă neamul de rușine. 

Drept concluzie, nu aș dori să credeți că toate poveștile de iubire între membrii unor comunități diferite sunt sortite eșecului sau vor conduce, implacabil, la un deznodământ sinistru. Cu toate acestea, trebuie să acceptăm faptul că diferențele dintre membrii unor comunități diferite pot fi extrem de mari și, dacă vă plictisiți prea tare pentru a vă găsi un partener din propria comunitate, este util să discutați toate aceste aspecte cu musulmanul preferat, înainte de a fi prea târziu. Va trebui să clarificați pentru voi înșivă, dar și pentru celălalt, ce sunteți dispuși sau dispuse să acceptați, să sacrificați ori să negociați, de pe poziția cuiva care cunoaște suficient de bine natura unor astfel de provocări. 








(1) Imaginea Muslim Woman in White, de Archisude, via Pexels

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu