Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

miercuri, 6 noiembrie 2019

Un Pedofil pe YouTube

Suna ca o profetie, in ciuda faptului ca, la prima vedere, pare un cantec inocent despre doi tineri indragostiti ce traiesc o iubire imposibila. Si totusi: ce alegere muzicala pentru un videoclip facut de un pedofil!


o o o

Psihologia se descurca mult mai bine in a explica lucrurile deja intamplate decat in a prezice cu acuratete ceea ce urmeaza sa se intample, pornind de la observatii, informatii si experienta. Daca anumite filme va lasa impresia ca exista profileri ce pot face asta, ei bine, ma indoiesc ca in realitate este la fel de usor iar unii experti pun la indoiala cu totul utilitatea profilingului. Am pornit cu aceasta introducere fiindca azi mi-am propus sa vorbesc despre pedofilul Johannes Visscher, cel care si-a desfasurat activitatea devianta si pe teritoriul tarii noastre.

Mai exact, mi-am propus sa arunc o privire pe canalul sau de Youtube, in scopul de a gasi eventuale semne si corespondente intre preocuparile sale deviante si materialele incarcate sau salvate de acesta in playlist, pe platforma mentionata. Altfel spus, facem analiza produselor activitatii. Dar inainte de aceasta, cateva informatii despre Joop Visscher. Potrivit cu ceea ce a aparut in presa, reprezentand declaratiile fostei logodnice a olandezului, acesta ar fi avut o copilarie care a stat sub semnul abuzului, in toate formele sale: tatal il batea, mama l-a neglijat, fiindca era in spitalul de boli nervoase, iar fratele vitreg il abuza sexual. Nimeni nu l-a iertat...

Acum, nu as vrea sa luati drept adevarat tot ceea ce a declarat logodnica sa, pentru simplul motiv ca o persoana ca el putea foarte bine sa "infloreasca" anumite detalii, caci povestea lui trebuia sa para oarecum "logica", posibila si coerenta. Cei care comit astfel de fapte pot intr-adevar sa preia rolul de "calai", daca au avut de-a face cu proprii calai in copilarie, prin ceea ce se cheama "identificarea cu agresorul" - un mecanism de aparare facut cunoscut initial de Psihanaliza lui Sigmund Freud.

Dar ei pot, la fel de bine, sa inventeze o poveste "lacrimogena" prin care sa "echilibreze" balanta perceptiei sociale - ceea ce porta numele de "rationalizare", tot un mecanism de aparare. Joop  Vischer, fiind obligat de autoritati sa vorbeasca cu viitoarea sotie despre trecutul sau de pradator sexual, cu victime minore, spune si "adevarul despre copilaria sa" - un "bonus" pe care probabil ca femeia l-a solicitat, in speranta ca astfel de informatii o vor ajuta sa se consoleze cu ideea ca nu s-a indragostit de un monstru.

Si cred ca i-a reusit asta destul de bine! Totusi, avand o fiica de 15 ani, l-a refuzat politicos pe tentantul dar si dubiosul pretendent fiindca, plastic vorbind, nu si-a dorit sa se joace cu focul langa pompa de benzina. De asemenea, nu as vrea sa ramaneti cu ideea pe care o propune fosta logodnica a lui Joop ca "daca provii dintr-o familie ca a lui, nu ai alta optiune decat sa devii pedofil". Daca te preocupa cu adevarat asta, poti sa lucrezi cu tine insuti, sa-ti descoperi resursele si sa faci eforturi pentru a evita problemele de acest fel. Caci stiti parabola cu cei doi lupi, unul bun si unul rau, care se afla in fiecare dintre noi - va invinge acela pe care il hranim.

Declaratiile fostei logodnice, probabil singura persoana care l-a plans pe Visscher, nu reprezinta doar o proba de subiectivism ci si un rezultat al multor ani in care cineva (adica pedofilul) i-a spalat creierul pentru a o aduce la ideea ca Joop nu era un monstru ci "o persoana care a suferit mult si isi dorea o viata normala" - caci da, nu suna mai bine acum? De asemenea, declaratiile ei, pot fi luate drept o proba a sentimentului de vinovatie - ea in fond, pe buna dreptate, i-a refuzat lui Joop dreptul la viata normala pe care el si-ar fi dorit-o. Nu ca ar fi vina ei, dar cineva se poate simti vinovat si fara sa fie si cred ca ati intalnit multe persoane de acest fel.

Nu afirm toate astea doar pentru ca nu pot sa empatizez cu un pedofil. O fac pentru ca adevarul, de regula, nu poate fi reconstituit dintr-o singura sursa - culmea, pedofilul in sine, caci tot ce a declarat femeia era povestea suculenta pe care i-a servit-o el. Cred ca se intrunesc toate conditiile pentru a putea pune la indoiala aceasta versiune: autoritatile il obligasera sa ii impartaseasca logodnicei "preocuparile" sale, acesta era ultimul lucru pe care l-ar face un pedofil, nu-i asa, iar totul trebuia "impachetat" frumos, astfel incat sa produca emotie si adeziune. Dar cat de frumos poti impacheta pedofilia mai ales ca ai in casa o fata de 15 ani pentru care esti responsabila?

Ei bine, canalul de Youtube al lui Visscher pare sa se subscrie acestui portret pe care il alcatuieste fosta lui logodnica: videoclipuri aparent inofensive, filmate in special la evenimente cu multi participanti in care devine evidenta competenta sociala a lui Joop Visscher: tipul se simte bine intre oameni, nu are manifestari nevrotice vizibile, pare bine integrat, degaja siguranta, incredere in sine si este capabil sa preia, ca un cameleon, vibratia momentului respectiv, sa traiasca fiecare dintre acele evenimente ca si cand ar fi un tip normal, capabil sa se faca placut - cu alte cuvinte, camuflajul este desavarsit.

Aici participa la un show de televiziune unde cere in casatorie pe cineva - mai ales ca tipul arata bine, sexy-balamuc, ca sa zic asa, dincolo filmeaza cu o drona vacanta unor clienti de-ai sai, in Florida. Aici este la un eveniment cu muzica tehno iar dincolo participa la un concurs de tipul celor care se fac la team building. Dar aceasta este doar partea vazuta a icebergului. Primele impresii, nu-i asa, sunt in favoarea lui si el stie asta. Si totusi, pe acelasi canal, la comentarii apar si reactiile comunitatii YouTube: "nu am sperat niciodata mai tare ca exista iadul, mai ticalosule" sau "draga Satan, atunci cand il prajesti pe acest pedofil uleios, fa-o la foc mic, ca sa fie crocant pe ambele parti" :P

Daca ar fi sa descoperim acele semne ca lucrurile nu erau tocmai in regula, ei bine, trebuie sa le cautam foarte bine pe canalul sau de YouTube! In plus, exista o multime de oameni care, la fel ca Joop, asculta muzica techno sau filmeaza vacantele altora si, desigur, nu inteleg pedofilia nici in ruptul capului. Asadar, nu incercati sa faceti generalizari fortate fiindca nu folosesc la nimic. Un psihopat poate sa construiasca o casa a groazei chiar si din caramizi sfintite, aduse de la Ierusalim. Si totusi, ce a construit Joop Visscher pe canalul sau de YouTube?


  • PETRECEREA TECHNO - Lui Joop Visscher ii placea muzica techno. Mult de tot, aparent. Are playlisturi multiple cu muzica techno, in special videoclipuri filmate la concerte / petreceri, unde apar multe persoane care se simt bine, danseaza, canta, etc. Muzica techno este recunoscuta pentru capacitatea sa de a elimina diferentele intre oameni, pentru ca faciliteaza sentimentul de libertate si buna-dispozitie, ajutandu-ne, prin ritmurile sale, sa ne accesam esenta tribala, primitiva. Dar este privita si ca o forma de a "ne lua revansa" de la societatea care ne impune tot felul de reguli, o razmerita impotriva incorsetarii sociale. Petrecerile techno sunt si locul unde tinerii cunosc drogurile si se ataseaza de ele in virtutea hedonismului care ii caracterizeaza. De asemenea, ele sunt o poarta catre libertinaj si decadenta morala, in special pentru cei care sunt clienti fideli la astfel de petreceri si care nu inteleg si satisfactiile mai subtile, mai rafinate.


  • FOR A REASON - Un alt lucru care iti atrage atentia pe canalul lui Joop este cantecul "For a Reason" al duetului american Zhane, incarcat pe platforma chiar de pedofil. Este un cantec dulceag R&B, incarcat in 2014 si care a atras multe comentarii melancolice de adolescente care sufera din iubire, ce contrasteaza puternic cu comentariile mai recente. Cantecul ar putea fi o incercare a pedofilului de a atrage adeziunea cu "latura sa sensibila" - daca cineva ar vrea sa-si creeze imaginea unui "urias bland", nu i-ar lua mai mult de 10 minute sa faca un astfel de videoclip si sa il incarce pe YouTube (cu 8000 de vizualizari si 100 de likeuri usor facute). De asemenea, cantecul in sine, vorbeste despre dificultatile cu care se confrunta o persoana aflata in fata pierderii iubirii si incercarea neputincioasa de a gestiona pierderea. Ar putea indica deci si o incapacitate de a gestiona emotii / trairi care nu isi gasesc locul in viata unei persoane sanatoase si productive, desi ele fac parte din viata emotionala a multora dintre noi, in special in adolescenta.
  • CAVALERUL PE CAL ALB - Este vorba despre acel videoclip in care Visscher, participand la o emisiune televizata, profita de ocazie pentru a cere in casatorie pe Monique Wouter. Aparentele sunt in favoarea pedofilului, ca de obicei si i se potriveste rolul acesta. Tocmai de aceea face pasul cel mare in direct. Este posibil sa fi ales acest mod de a-si face cererea si pentru ca dorea sa isi marcheze teritoriul, acest eveniment devenind astfel un mod subtil de a face presiuni asupra logodnicei. Dar, mult mai posibil dat fiind aerul sau degajat si bine-dispus, putea sa faca asta doar pentru ca ii placea sa se dea in spectacol: arat ca un cavaler pe cal alb, lumea ma place iar mie imi place sa joc acest rol pentru a fi in centrul atentiei. Sau poate ca era platit bine ca sa participe? Dupa cum observati, acestea sunt doar speculatii de bun simt, nefiind suficiente pentru un profil complet. Totusi, o parte dintre ele pot avea in spate trasaturi de personalitate reale.  
  • JOCUL PE PODUL ALUNECOS - Este cel mai vechi videoclip incarcat de Joop Visscher pe YouTube (2007). De asemenea, pare mult mai liber de interese pur materiale in comparatie cu celelalte. Este vorba despre un grup de copii si adulti care se joaca o chestie destul de bizara: o banda lunga de latex sau alt material alunecos care balteste in apa si pe care copiii alearga incercand sa isi mentina echilibrul ori se arunca pentru a alunca pe materialul respectiv. Este vara, copiii sunt in costum de baie si se bucura de jocul nou descoperit. E si multa mizerie acolo, noroi, dar toata lumea pare sa se simta bine. Cred ca jocul poate fi privit ca o metafora: distractia apare acolo unde pierdem controlul si ne comportam infantil, iar prezenta mizeriei nu ma deranjeaza.  


  • VACANTA IN FLORIDA - Este un videoclip mult mai recent, din Aprilie 2018. Daca citim descrierea intelegem ca a fost facut de Joop pentru un cuplu de prieteni sau clienti care se aflau in Florida Keys, intr-o vacanta cu iaht. Pedofilul contribuise probabil cu tehnologia pentru realizarea filmului. Totusi, imi pare interesanta alegerea cantecului "Runaway", combinata cu ideea de evadare din stresul cotidian care pare recurenta pe canalul de youtube al lui Visscher. Cu alte cuvinte, am curajul sa il banuiesc pe Joop Visscher de un tip de escapism. Escapismul poate fi inofensiv, dar se preteaza si la ilegalitate sau devianta sociala. Versurile cantecului aparent inofensiv sunt de-a dreptul socante, in special daca cunosti activitatea infractionala a subiectului: ele pot fi puse usor in legatura cu sentimentul ca trebuie sa fugi de "bratul lung al legii" si sa-ti ascunzi faptele. "Suntem fugari / fugim, fugim, renegati / fugim ca sa scapam / nu ne dam batuti / suntem niste fantome noi doi / cat as vrea sa te duc acasa / dar nu putem sa ramanem nicaieri /. Suna ca o profetie, in ciuda faptului ca la prima vedere pare un cantec inocent despre doi tineri indragostiti ce traiesc o iubire imposibila. Si totusi: ce alegere muzicala pentru un videoclip facut de un pedofil!


  • LIBERTATE ANIMALA - Ultimul videoclip facut de Joop si postat in Martie anul acesta (2019) pastreaza aceleasi aparente cu care ne-a obisnuit: inocenta intruchipata, desi, daca il pui in legatura cu activitatea devianta a subiectului, ai tot felul de revelatii. Este un videoclip ce prezinta o cireada de vite la un eveniment. Se numeste "dansul vacilor" si este realizat tot cu ajutorul unei drone. Ar putea sa sugereze idealizarea modului de viata animalic, lipsit de constiinta si eliberat de obsesia consecintelor. Regnul animal, ce pare a se bucura de mult mai putine reguli si lipsa inhibitiilor ar putea sa fascineze pe unul ca Joop Visscher.



Am avut revelatia, pe masura ce urmaream videoclipurile lui Johannes Visscher ca exista o progresie de la simplu la complex, de la banal la o gravitate ridicata, in ce priveste problemele psihice si legale ale subiectului, pe masura trecerii timpului. El a incercat tot timpul sa pastreze aparentele pe acest canal public de YouTube, dar simt ca videoclipurile mai recente contin aluzii mult mai grave / perverse decat videoclipurile sale mai vechi. Evident ca nu avea pe YouTube videoclipuri cu copii in ipostaze degradante. Nici macar la limita legalitatii! Omul nu era idiot.

Aceasta experienta de a cauta in "cutia cu valori audio-video a unui pedofil" ne invata pe de o parte ca poti sa nu banuiesti niciodata cu cine ai de-a face online sau chiar in persoana, tocmai fiindca exista o presiune sociala destul de severa care impiedica manifestarile de acest fel, in special pe cele publice. De asemenea, nu poti sa nu sesizezi aluziile si substratul pe care fiecare dintre videoclipurile lui Joop Visscher le contine. Nu ca as dori eu sa le gasesc, dar cred ca nu poti sa ascunzi 100% ceea ce te preocupa. Undeva tot iese la iveala un varf de iceberg, nu-i asa?








(1) Imaginea Two Faced, de Ray Wewerka, via Flikr, sub licenta CC BY-NC-ND 2.0

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu