Ce faci pentru a determina pe cineva sa accepte ceea ce ii propui? Ai o metoda anume sau ii ceri pur si simplu? Cercetatorii de la Harvard par sa fi gasit o metoda de a determina comportamentele dorite la ceilalti.
Daca comportamentul uman este influentat de personalitate intr-o mare proportie, totusi, in anumite situatii, oamenii se comporta contrar propriei personalitati si contrar propriilor principii. Este asadar nevoie de dovezi multiple pentru a cunoaste cu adevarat personalitatea cuiva, si este utila intelegerea contextului in care se petrece un anumit comportament, pentru a nu se ajunge la concluzii pripite.
Psihologia sociala a investigat indeaproape aceste situatii in scopul de a face lumina asupra mijloacelor de manipulare si influenta ce induc comportamentele dorite de manipulator. Astfel au fost descoperite principiile manipularii: reciprocitatea, autoritatea, simpatia, raritatea, dovada sociala, etc.
In celebrul experiment privind obedienta in fata autoritatii, al lui John Milgram, anumiti subiecti erau constransi de conditiile unui experiment sa aplice socuri
electrice unor complici, fiind influentati de prezenta cercetatorului in halat
alb, ca reprezentant al autoritatii. Era nevoie nu doar de principii puternice
pentru a refuza sa te supui acestor conditii ci si de un puternic spirit
non-conformist, revolutionar.
Un alt experiment interesant, care investiga presiunea grupului, arata ca oamenii sunt dispusi sa renunte la propriile principii sau perceptii, doar pentru a nu se opune unei majoritati, chiar si in conditiile in care respectiva majoritate a fost instruita sa dea raspunsuri comportamentale false. Spre exemplu, daca intr-un lift, fiecare cetatean – complice sta cu spatele la usa, lucru care nu se practica nicaieri in lume, subiectii experimentului vor fi si ei tentati sa preia acest comportament, cel putin pana la iesirea din lift si separarea de toti acesti ciudati.
Un alt experiment interesant, care investiga presiunea grupului, arata ca oamenii sunt dispusi sa renunte la propriile principii sau perceptii, doar pentru a nu se opune unei majoritati, chiar si in conditiile in care respectiva majoritate a fost instruita sa dea raspunsuri comportamentale false. Spre exemplu, daca intr-un lift, fiecare cetatean – complice sta cu spatele la usa, lucru care nu se practica nicaieri in lume, subiectii experimentului vor fi si ei tentati sa preia acest comportament, cel putin pana la iesirea din lift si separarea de toti acesti ciudati.
Dar daca factorii situationali sunt legati de
stimularea episodica? Altfel spus, este posibil ca stimularea episodica sa
creeze tendinte comportamentale distincte la care nu am recurge niciodata, in
mod normal si in absenta respectivelor stimulari? Daca este adevarat, atunci inseamna ca am putea oricand sa generam conditii pentru ca o anumita persoana sa actioneze in modul dorit de noi, sau cel putin sa marim sansele ca acest lucru sa se petreaca.
Intr-un experiment realizat de catre Brendan Gaesser
si Daniel Schacter de la Universitatea Harvard, se dovedeste faptul ca daca
anterior unei situatii in care iti este solicitat suportul, ai fost implicat
intr-un exercitiu de vizualizare a unui scenariu in care oferi ajutorul, atunci
exista sanse mai multe sa fii dispus sa oferi suport. De asemenea, daca in loc
sa iti imaginezi acel scenariu de ajutorare, nu faci decat sa iti amintesti o
situatie in care ai oferit suport, vor exista mai multe sanse sa oferi
suportul.
Imi amintesc, de altfel, faptul ca stimularea episodica si-a dovedit eficienta in cazul serialului Lassie, in care, in urma expunerii la scene de manifestare a intentiilor prosociale, o generatie intreaga de tineri au devenit mai interesati de binele aproapelui - lucru dovedit de experimentele cu scolari care au privit serialul iar apoi au imitat comportamentul. Dar oare ce se intampla cu toti copiii care se dau in vant dupa jocuri de calcutator pline de violenta?
Imi amintesc, de altfel, faptul ca stimularea episodica si-a dovedit eficienta in cazul serialului Lassie, in care, in urma expunerii la scene de manifestare a intentiilor prosociale, o generatie intreaga de tineri au devenit mai interesati de binele aproapelui - lucru dovedit de experimentele cu scolari care au privit serialul iar apoi au imitat comportamentul. Dar oare ce se intampla cu toti copiii care se dau in vant dupa jocuri de calcutator pline de violenta?
Ce putem invata de aici este faptul ca putem
face anumite alegeri si putem sa generam anumite conditii in momentul in care ne gandim sa cerem ajutorul cuiva.
Cerandu-i acelei persoane sa isi aminteasca un moment in care a fost de ajutor,
sau sa vizualizeze un astfel de moment imaginar, putem sa determinam respectiva
persoana sa ofere ajutorul pe care i-l cerem.
Probabil ca acest gen de stimulare are puterea "magica" de a aduce o persoana in starea potrivita... Iar daca reusim sa determinam pe cineva sa isi aminteasca orice din experienta sa de viata, reusim sa il impingem catre oricare dintre gesturile pe care le-a mai facut... Iata cat de usor poate fi sa construiesti identitatea (iar de aici comportamentul) unei persoane, sugerandu-i anumite lucruri!
Probabil ca acest gen de stimulare are puterea "magica" de a aduce o persoana in starea potrivita... Iar daca reusim sa determinam pe cineva sa isi aminteasca orice din experienta sa de viata, reusim sa il impingem catre oricare dintre gesturile pe care le-a mai facut... Iata cat de usor poate fi sa construiesti identitatea (iar de aici comportamentul) unei persoane, sugerandu-i anumite lucruri!
Imaginea Cultiva Relatia, imi apartine si se afla sub licenta CC BY-SA 2.0
Gaesser, B., Schacterb, D., (2013), Episodic simulation and episodic memory can increase intentions to help others
Gaesser, B., Schacterb, D., (2013), Episodic simulation and episodic memory can increase intentions to help others
Cialdini, R., (2008), Psihologia Persuasiunii, editura Business Tech International, Bucuresti
Joule, R.V., Beauvois, J.L., (2009) Tratat de Manipulare, editura Antet, Bucuresti
Mucchielli, A., (2002), Arta de a Influenta, editura Polirom, Iasi
Joule, R.V., Beauvois, J.L., (2009) Tratat de Manipulare, editura Antet, Bucuresti
Mucchielli, A., (2002), Arta de a Influenta, editura Polirom, Iasi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu